Od Manželských etud po Zkázu krásou. To nejlepší z tvorby Heleny Třeštíkové

Od Manželských etud po Zkázu krásou. To nejlepší z tvorby Heleny Třeštíkové 

Helena Třeštíková patří mezi nejvýraznější osobnosti českého dokumentárního filmu. Ve své tvorbě se věnuje především tematice mezilidských vztahů a sociálních problémů. Nejvíce známé jsou její filmy věnované lidem, kteří se z nějakého důvodu ocitli na okraji společnosti. Dnes úspěšná režisérka časosběrných dokumentů slaví sedmdesáté narozeniny. Připravili jsme si proto přehled těch nejzajímavějších dokumentárních snímků, které tato osobitá režisérka doposud natočila.

Zázrak

Svůj první časosběrný dokumentární film natočila Helena Třeštíková v roce 1975. Snímek s názvem Zázrak zachycuje tři měsíce těhotenství režisérčiny přítelkyně Jany, porod a první měsíce života s dítětem. Třeštíková ve svém debutovém filmu zachytila proměnu, kterou s sebou přináší mateřství. K rodině se v průběhu let s kamerou pravidelně vracela.

Katka

Katka spolu Manželskými etudami zcela určitě patří mezi neznámější a nejdiskutovanější režisérčiny filmy. Třeštíková zachycuje osud mladé dívky, která se kvůli drogové závislosti ocitá na okraji společnosti. Sledujeme spolu s Třeštíkovou její marné pokusy o odvykání, snahu poprat se s nepříznivým osudem, ale také sílu toho, jak moc drogová závislost člověka obemkne. Katka diváky seznamuje se svými plány, sny, ale i se skutečným světem, do kterého patří. Ačkoliv se snaží, její pokus vymanit se drogám není úspěšný ani po narození dcery.

Dokumentární film Katka © Aerofilms

Marcela

Marcela byla jednou z protagonistek Manželských etud, její osud byl však natolik dramatický, že se jej rozhodla Třeštíková zpracovat do samostatného dokumentu. Po největší tragické události, která se v životě Marcely přihodila, se diváci po odvysílání Manželských etud rozhodli aktivně vstoupit do děje a začali Marcele posílat peníze, volali jí, pomáhali. Snad právě díky nebývalému zájmu diváků vznikl zcela nový dokument plný smutku, zoufalství, ale i víry v to, že bude líp.  

Manželské etudy

Série dokumentárních snímků s názvem Manželské etudy patří zcela jasně mezi to nejvýraznější z režisérčiny tvorby. Třeštíková zde sleduje manželské dvojice, se kterými se poprvé setkáváme v den jejich svatby a následně je spolu s režisérkou sledujeme s menšími přestávkami celých 35 let. Režisérka ukazuje to dobré, co se v jejich životě děje, zároveň je ale neopouští ani ve chvílích, kdy si sahají na samotné dno. Třeštíková prostřednictvím osudů hlavních protagonistů zachycuje nejen proměnu vybraných dvojic, ukazuje také, jak se během let mění celá společnost.

Sestřičky

Píší se osmdesátá léta a Helena Třeštíková se začíná věnovat osudům několika studentek zdravotní školy. Ačkoliv v průběhu let devadesátých pracovala na dalších projektech, ke "svým" sestřičkám se spolu s kamerou neustále vracela. Dokument zachycuje nejen vizuální proměnu dívek, ale také změnu jejich pohledu na svět. Zatímco jedna z hlavních protagonistek u zdravotnictví zůstala, druhá se pouští do podnikání, třetí zase zkouší jít cestou umělecké kariéry.

René

Osud Reného sledujeme spolu s Helenou Třeštíkovou od jeho sedmnácti let. Putujeme spolu s ním cestou mezi vězeními a sledujeme hlavního protagonistu i na jeho krátkých pobytech na svobodě. Kamera Reného opouští v roce 2008 jako muže ve středních letech, který stále nedokáže najít životní balanc. V průběhu let strávených za mřížemi, zejména za krádeže, toho stihl hlavní protagonista dokumentu poměrně hodně, nechal si potetovat téměř celé tělo, utekl z vězení, vydal dva romány, vykradl byt samotné režisérce, prožil milostné příběhy a onemocněl roztroušenou sklerózou.

Dokumentární film René © Aerofilms

Zkáza krásou

Lída Baarová byla ženou, pro kterou se stala její krása darem a zároveň největším prokletím. Mladá a atraktivní herečka, ikona československého filmu, si dokázala omotat kolem prstu i nejobávanější muže své doby. Její vztah s Josephem Goebbelsem z ní však během krátké doby udělal z nadějné filmové hvězdy symbol kolaborantství. Třeštíková se s herečkou na sklonku jejího života setkala v zahraničí, aby natočila zpověď této prvorepublikové ikony. Její vyprávění se stává portrétem ženy, která kvůli osudové chybě ztratila úplně všechno.

Foto: Tomáš Třeštík

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!