Soundtrack, den druhý: rumbakoule pro Leontýnku a dechberoucí skladby Ondřeje Soukupa

Soundtrack, den druhý: rumbakoule pro Leontýnku a dechberoucí skladby Ondřeje Soukupa

Druhý festivalový den patřil dětem a české filmové hudbě. Odpoledne zamířili především dětští návštěvníci na projekci snímku Ať žijí duchové, večeru dominoval koncert skladatele Ondřeje Soukupa.

hodnoceno 1x
Líbí? Pošlete to dál...

Ondřej Gregor Brzobohatý s kapelou. Foto: Adam SkalníkOndřej Gregor Brzobohatý s kapelou. Foto: Adam Skalník

O netradiční pojetí odpoledního promítání oblíbené dětské komedie v režii Oldřicha Lipského Ať žijí duchové se postarali sami malí návštěvníci. K dispozici měli různé jednoduché nástroje, mimo jiné rumbakoule nebo píšťalky, kterými doprovázeli filmovou hudbu. Některé děti se svého úkolu zhostily opravdu zodpovědně.

Projekce se obešla bez orchestru – k originální hudbě se přidal pouze dvoučlenný doprovod na bicí a později na pár posledních písniček vystoupil sbor Claireton Chorale a zpěvačka Veronika Jandová coby hlas Leontýnky. Přes hlasitý zvuk z reproduktorů ale nebyly trochu nesmělé vokály v zadních řadách prakticky vůbec slyšet.

V rámci bezplatného doprovodného programu vystoupila v lázeňském parku mladá popová kapela Pilot, folkoví Nerez & Lucia Šoralová (ta se objevila i jako sólistka na hlavním večerním koncertu) či jazzové uskupení Skety. Nejvíce návštěvníků si poslechlo Ondřeje Gregora Brzobohatého, který kromě vlastních písní zazpíval i covery, třeba zmodernizovanou verzi Život je jen náhoda.

Soukup: Hudba je ve filmech příliš potlačována

Pátek vyvrcholil koncertem Filharmonie Hradec Králové, která odehrála nejslavnější filmové skladby z pera Ondřeje Soukupa. Před jeho zahájením předal ředitel festivalu Michal Dvořák cenu mladému skladateli Matyášovi Vonzovi, který zvítězil v soutěži o nejlepší podkresovou hudbu k slavnému seriálu Sanitka. Vskutku povedenou melodii si mohli diváci hned poslechnout.

Užší výběr ze skladatelovy rozsáhlé filmografie nabídl divákům Soukupovo best of. Na úvod se autor hudby nechal slyšet, že je filmová hudba bohužel velmi potlačována a rušena dialogy, až ji diváci přestanou vnímat, tak by „možná měli filmaři ušetřit za drahé filharmonie“. Režisér Jan Svěrák, který se Soukupem spolupracoval na snímcích Tmavomodrý svět, Kolja, Akumulátor 1 a Vratné lahve, mu oponoval s tím, že „pokud diváci hudbu vnímají, jde o špatný film“.

Vystoupení orchestru předělovaly vsuvky skladatele, který ke každému filmu vyprávěl okolnosti vzniku dané hudby. Zmínil se třeba o biografickém snímku Filipa Renče Lída Baarová, jemuž kritici mimo jiné vyčetli „patetickou a povrchní hudbu“. Nezeslabený podkres k tragickému příběhu přitom vyzněl naprosto odlišně než původně.

Největší prostor dostaly velmi barvité melodie k dramatu Juraje Jakubiska Nejasná zpráva o konci světa. Symfonickou hudbu doplnily impozantní vstupy sopranistky Marie Fajtové a již zmíněné Lucie Šoralové. Závěrečné odlehčení představovala veselejší muzika k animovanému Čtyřlístku ve službách krále režiséra Michala Žabky. Ten společně s Janem Svěrákem, Filipem Renčem, Jurajem Jakubiskem a Michalem Dvořákem předal Ondřeji Soukupovi ocenění za celoživotní přínos filmové hudbě.

Foto: Adam Skalník

Další náhodné fotky z galerie...

Filharmonie Hradec Králové. Foto: Adam SkalníkNerez & Lucia. Foto: Adam Skalník Stanice metra Poděbradská. Foto: Adam SkalníkMatyáš Vonz. Foto: Adam Skalník


80%

Prostor pro tvůj názor...

Komentovat může pouze přihlášený fanoušek...