Nejnovější články » Divadelní recenze

Indián na motorce brázdí nabytou svobodou. Adaptaci pozdního románu Jiřího Hájíčka uvádí Divadlo Kámen (recenze)

22.6.2021,

Komorní zpracování jednoho z posledních románů Dešťová hůl z pera Jiřího Hájíčka se stalo dalším přírůstkem do programové linie pražského Divadla Kámen věnované současným domácím autorům.

Jevištní verze na alternativní karlínské scéně ponechává z literární předlohy základní kostru obroušenou o několik vedlejších zápletek, které pouze naznačuje, přičemž zůstává u ústředních motivů mezilidského nepochopení, hledání východiska ze stereotypu a efemérního pocitu svobody.

Veškerých postav se všehovšudy zhostila čtveřice složená z herce a tří alternujících hereček, kteří vedle titulního hrdiny Zbyňka a jeho dvou osudových žen – choti Terezy a dávné lásky Bohuny se zcela odlišnými povahami a přístupem k mužům, ztvárňují i starostlivé rodiče nebo buranského starostu vesnice, jenž se zjevně neprávem snaží získat majetek protagonistovy někdejší známosti.

Právě oním vlastnickým sporem začíná stejně jako v próze vytrhnutí ze zavedeného pořádku a apatického stavu, do něhož se Zbyněk, právník se specializací na správu pozemků žijící v nenaplněném manželství a každým dnem sílící jednotvárnosti, postupně vnořil. Trpí chronickou nespavostí a únavou a čím dál více ho začínají iritovat neustále se opakující Tereziny průpovídky odkazující na jeho nepřístojné chování a úvahy nad moderní podstatou indiánů.

Kdo je dneska indián? Je to ten, kdo na ničem nelpí? Nebo ten, který se žádné ráno neprobudí jako někdo jiný?“ Zhmotněním Zbyňkova nekonečného hloubání je nalezená motorka, vlastní prvek autora struktury a scénáře Petra Oda Macháčka nepřítomný v knize. Prostřednictvím rachotivého stroje vyjíždí vstříc ztracenému mládí a upozaděným emocím.

Martin Poláček s kolegyněmi Lucií Zachovalovou, Lenkou Chadimovou a Zdeňkou Brychtovou společně vytvářejí zajímavou souhru charakterů s rozdílnými představami o životě a očekáváními vůči druhému člověku.

Repetitivita jejich sdělení zdůrazňující neschopnost komunikace a čirou lidskou sobeckost se chytře stupňuje a směřuje k autorskému závěru odchylujícímu se od Hájíčkova příběhu, do něhož Macháček zároveň včleňuje krátká intermezza v podání hostujících teoretiků, tanečníků nebo třeba hudebníků. U jedné z nejbližších repríz 5. srpna jím například bude odborník na telekomunikační právo Tomáš Nielsen. 

Přečtěte si rozhovor se šéfem Divadla Kámen, nebo si o inscenaci Dešťová hůl poslechněte podrobnosti v pětadvacáté epizodě podcastu KulTýden.

Foto: Kristýna Suchá