Nejnovější články » Filmové novinky
Americká elegie. Lehce přeslazená adaptace o chudých bílých řeší dilema, zda je krev hustší než voda
26.11.2020, Kristýna Čtvrtlíková
Oscarem ověnčený režisér Ron Howard natočil adaptaci memoárů podnikatele J. D. Vancea Americká elegie, které před dvěma lety vyšly v českém překladu. Snímek přinášející konkrétní příklad white trash rodiny ze Středozápadu USA si vpravdě vzal z knihy to nejlepší, co mohl, přesto se tvůrci místy neubránili přeslazeným tónům.
V KINECH: Americká elegie / Hillbilly Elegy
Šestatřicetiletý Vance před čtyřmi lety na podnět své kantorky sepsal příběh své rodiny z maloměsta ve státě Ohio, jež pro něj byla zkázou i odrazovým můstkem k lepšímu životu, který odstartoval studiem na právnické fakultě Yaleovy univerzity z prestižní břečťanové ligy.
Knihu pojmenoval nelichotivě Hillbilly Elegy. V názvu použil hanlivý výraz pro prostého obyvatele Apalačského regionu, který se od zbytku USA výrazně odlišuje. V českém vydání Americké elegie se čtenář setká s něžným slovem horal, byť je přesnější označení buran nebo vidlák.
Filmové zpracování, na němž spolupracovala scenáristka Vanessa Taylor nominovaná na cenu americké akademie za snímek Tvář vody i věhlasný skladatel Hans Zimmer, prolíná dvě časové roviny. Nadějný vysokoškolský student J. D. se při náročném pracovním pohovoru dozví, že jeho problémová matka nedodržela odvykací kúru a skončila v nemocnici. Během návratu do rodného města s účelem její záchrany si promítá neblahé zážitky z dospívání.
Se sestrou se jako děti mladé svobodné matky potýkaly s neustálými výčitkami, že kdyby nepřišly na svět, mohla by žít úplně jinak. Její labilní chování eskalovalo do častého střídání partnerů a drogové závislosti, kvůli čemuž se chlapce ujala řízná babička, jež ho jako jediná dokázala vymanit ze zhoubného prostředí.
Z originálního textu vytáhla scenáristka patrně to nejdějovější, co se v poměrně rozvláčných vzpomínkách dá nalézt. Snímek ukazuje zásadní momenty jako matčin počátek závislosti, nešťastné manželství jejích rodičů, časté domácí násilí i babiččiny drsné, ale účinné metody, jak potomka nasměrovat na správnou cestu.
Přítomnost ve filmu plyne smysluplně, retrospektivní scény jsou ale mnohdy útržkovité a násilně vložené – proběhnou třeba během krátké oční komunikace mezi protagonisty. Dojem kazí i Vanceovy blahosklonné řeči ve voiceoveru, které zavání přeslazeným sentimentem a naivní představou o americkém snu dosažitelnému každému, kdo to nevzdává.
Z hereckého obsazení ostatní přebíjí Glenn Close v úloze babičky, jež pod nánosem hrubosti a ostrého sarkasmu nese dobré srdce. Její reakce na dceřiny absurdní činy nebo vnukovy přihlouplé kamarády jsou zkrátka k popukání. Amy Adams si už obdobnou postavu alkoholičky odzkoušela v minisérii Ostré předměty a v Americké elegii v ní zdárně navazuje.
Gabriel Basso hrající titulního hrdinu výtečně přibližuje dilema mezi povinností vůči příbuzným a upřednostněním vlastních ambic. Potěší i Haley Bennett, známá z kinohitu Dívka ve vlaku, coby jeho obětavá a stoická sestra. Poklonu si zaslouží také počin maskérů a kostýmních výtvarníků – podoba mezi herci a jejich reálnými předlohami, jejichž autentické záběry nabízí závěr filmu, je až zarážející.
Americká elegie představuje drama, které není třeba vidět dvakrát, ale při jednom zhlédnutí náležitě zaujme a díky silným okamžikům s ráznou stárnoucí venkovankou se i načas vryje do paměti.
Snímek je od 24. listopadu přístupný na streamovací službě Netflix.
Glenn Close coby babička. Foto: Netflix