Nejnovější články » Divadelní recenze
Jak jsem ztratil ponožku aneb Lost Objects na Nové scéně
20.12.2015, Tereza Pavelcová
Ve čtvrtek 17. prosince uvedla Nová scéna Národního divadla premiéru scénického oratoria Lost Objects. Jedná se o dílo newyorské alternativní formace „Bang on a Can“ reprezentované Michaelem Gordonem, Davidem Langem a Julií Wolfe.
Hudebně velmi originální jedenáctidílné oratorium se v představení propojilo s textem izraelské spisovatelky a básnířky Deborah Artmanové. O co jde? Jednoduše o ztrácení věcí: od banálních předmětů, jako jsou ponožky, až po ztrátu víry, vzájemného porozumění, vztahů i sebe sama. Hlavním zdrojem inspirace byly pro autorku Tóra a Talmud.
V konfrontaci s postmoderní nejistotou a ztrátou všech tradičních hodnot představuje oratorium návrat k barokní velkoleposti a v určitém smyslu také k jistotě. V hudbě slyšíme minimalistické i drsné rockové prvky, nepříjemné opakování i překvapivé nápady. Lost Objects nastudoval umělecký ředitel Opery ND Petr Kofroň, který se soudobé hudbě věnuje soustavně především se svým Agon Orchestra.
Dílo se právě díky němu citlivě a maximálně v jeho hudebních kvalitách blíží zprvu zmatenému divákovi. Na výsledné podobě má svůj podíl Orchestr ND, komorní obsazení Kühnova smíšeného sboru i vynikající sólistky Jitka Burgetová, Jana Horáková Levicová a Lucie Hilscherová.
Scénická podoba, která je dílem Michaela Bielického, Kamily B. Richter a Jana Hladila, pracuje se zmnoženou „minimalistickou“ akční projekcí postav, věcí i úryvků textů prolínajících se na scéně v podobě dětského krasohledu či kaleidoskopu. Od ponožek přes tučňáky a slony až ke kostlivcům. A mihnou se i červené trenýrky vlající nad Pražským hradem. I tato neobyčejná scénografie však po hodině trochu otupí mysl diváka a stává se nezajímavou až otravnou.
Do konce sezóny můžete oratorium Lost Objects na nové Nové scéně zažít ještě dvakrát - 14. a 24. ledna 2016.