Nejnovější články » Divadelní recenze

Tanec Praha 2015 uzavřel Ohad Naharin a jeho Last Work

27.6.2015,

Závěrečný galavečer v Hudebním divadle Karlín patřil izraelskému souboru Batsheva Dance Company pod vedením špičkového choreografa Ohada Naharina, který historicky poprvé tančil v České republice. Jejich poslední představení rozvíjí tělesný pohyb coby nejsilnější výraz ze všech uměleckých prostředků a propojuje nekonečné spektrum emocí a citů, které je možné zobrazit na scéně.

V díle tančilo všech 18 členů souboru, respektive jedna tanečnice po celé více než hodinové představení trénovala na nekonečném běžícím pásu v pozadí a umocňovala tak hudební monotónnost první části. Po izraelské lidové hudbě rozředilo vzduch techno a individualistické výkony se shlukly do jednoho „elektrifikovaného“ tanečního kolosu. Přehršel symbolů v oblacích konfet neumožnil jasně rozhodnout, zda se jedná o parodii na pacifismus nebo pacifismus sám. Večer pak vyvrcholil poslepováním jednotlivých souborů izolepou.

Umělecký šéf souboru Naharin, který zavedl do současného tance pohybovou techniku gaga, mimochodem odmítá užívat při tréninku zrcadla, neboť podle něj tanci škodí. Namísto toho vybízí k větší citlivosti k vlastnímu tělu, okolnímu prostoru i tanečním kolegům – sebekontrola je pak nadbytečná. V nedávném rozhovoru pro Český rozhlas uvedl: Nesmíte sledovat svět přes svůj vlastní obraz. Když se díváte do zrcadla, je to, jako byste viděli svět a sebe. A to není to, co máte vidět.