Poklidné divadelní prázdniny v srpnu rozruší premiéra hry Tvář v ohni skupiny OLDstars

Poklidné divadelní prázdniny v srpnu rozruší premiéra hry Tvář v ohni skupiny OLDstars

Sdílej:Sdílet na FBTweetnoutS  Ohodnoť


Pražský divadelní srpen bude ve znamení premiéry hry  TVÁŘ V OHNI (Feuergesicht) Maria von Mayenburga. Ke kultovnímu textu nejznámějšího současného německého dramatika se soubor, složený ze studentů pražských uměleckých škol, vrací po pěti letech.

Se stejnou razancí a apelem, s jakým vstoupil v roce 1997 tehdy pětadvacetiletý rozhněvaný autor na evropská jeviště, vstupují s osvědčenou hrou v srpnu 2013 OLDstars na prkna prestižní pražské divadelní adresy – Divadla v Celetné. S totálním zápalem a vírou v nemožné se pouští do jednoho ze zásadních textů současné dramatiky.

Mayenburg reprezentuje generaci „rozhněvaných třicátníků“. Takzvaná cooldramatika je zastupována dále například Joe Penhallem (Slyšet hlasy), Martinem McDonaghem (Pan Polštář) nebo tragicky zesnulou Sarah Kane (Psychoza 4:48), jejichž hry OLDstars ve svém vršovickém sklepním prostoru HarOLD uvedli v průběhu posledních let.

Autor ve své hře analyzuje základní rámcovou jednotku soužití - rodinu. Vzdor nezakotveného jedince vůči ní samé. Tam, kde je manželství jen jakousi formalitou a je pojmenováno absolutní míjení, jako by přestávalo jít o konflikt generací. Jako by šlo spíše o souboj nešťastných jednotlivců mezi sebou. Život je plný traumat a citová rozpolcenost vychází z prázdnoty.

„Bezútěšný stav nabízí jen dvě extrémní volby: odevzdané existování nebo sebedestruktivní vzpouru,“ říká o inscenaci režisér Tomáš Staněk. Obtížná puberta chlapce Kurta, kvůli které lehne popelem půlka Berlína, panenství jeho sestry shoří v incestním vztahu, zatímco jejich rodiče se rozkládají v ložnici.

„Žár ohně má rozpálit chladnoucí mezilidské vztahy,“ rozebírá text dramaturgyně Marcela Magdová. „Tvář v ohni jako výkřik proti destrukci, jejíž viník zůstává skryt. Každodenní ritualizovaný boj jednotlivců se ve sporech o maličkosti stává zásadní zpovědí moderního člověka. Osamělost ani rodinná jistota není řešením v životě do něhož byl uvrhnut. Kdo určil hranici normality a principy fungování zdejšího světa? Co je tolerované a co zapovězené? Kdo je vítězem a kdo poraženým? Mnoho otázek, mnoho odpovědí,“ doplňuje.

Dramatický „dokument“ je podtržen scénickou hudbou. Autor a interpret hudby Václav Borůvka Valtr opatřil jednotlivé postavy a především jejich brechtovské monology expresivními motivy. Vzrušený rytmus inscenace podtrhují světelné střihy a ostré prolínání jednotlivých částí obývaného domku na periferii ve scénografii Dominiky Lippertové.

Apelativnost textu glosuje student DAMU Matyáš Řezníček, představitel role Kurta: „Kurt není ani postižený, ani alkoholik, ani feťák, ani zoofil. Je to taková běžná rodina.“ „Právě ta normalita je nejtěžším hereckým úkolem,“ doplňuje ho představitelka jeho sestry Olgy Anna Peřinová.

Premiéry: 10, 11. a 12. srpna 2013, vždy v 19:30 v Divadle v Celetné

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout

 

Mohlo by se ti líbit...

Místo konání: Divadlo v Celetné

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!