Jiří Mádl nebude režisérský one-hit wonder. Ve filmu Na střeše ukázal svěží pohled na imigraci v Česku

Jiří Mádl nebude režisérský one-hit wonder. Ve filmu Na střeše ukázal svěží pohled na imigraci v Česku 80%

Do kin 7. února vstoupí druhý celovečerní snímek pod taktovkou známého herce Jiřího Mádla. Na střeše vypráví o překvapivé symbióze nevrlého penzisty a mladého přistěhovalce z Vietnamu.

Mladý Vietnamec Song (Duy Anh Tran) je imigrant, který nikoho nemá, a poté, co zásahovka vnikla do nelegální pěstírny marihuany v pražské Sapě a jemu se podařilo utéct, přišel i o práci a bydlení. Dočasné vízum mu navíc skončí za pár týdnů, jediné východisko proto vidí v sebevraždě. Na střeše činžáku ho potká osamělý učitel v penzi a zapřisáhlý komunista Rypar (Alois Švehlík) a přesvědčí ho, aby neskočil. Rozhodne se dát Songovi šanci a střechu nad hlavou a vezme jeho život do svých rukou.

Rozbíhá se kolotoč událostí okolo zásadního problému – jak co nejrychleji sehnat povolení k pobytu. Jako snadná kořist se protagonistům jeví novopečená sousedka Anička (Mária Bartalos), jež se brzy po nastěhování rozešla s partnerem (Vojtěch Dyk) a kterou chce profesor přemluvit k fingovanému sňatku se Songem. Nic ale není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. K Ryparovi se navíc dostane informace, že hledaný vietnamský pěstitel čelí podezření z napadení policisty, který leží ve vážném stavu v nemocnici. Přesto se mezi nimi rýsuje překvapivě symbiotický vztah, jenž je obohacující pro oba dva.

Na střeše je druhý celovečerní snímek Jiřího Mádla, který se po desítkách filmových a televizních rolí vrhl i na práci za kamerou. Před pěti lety režijně i scenáristicky debutoval originálním found footage dramatem Pojedeme k moři, které si vysloužilo cenu pro objev roku od českých filmových kritiků, tři nominace na Českého lva i pochvaly od recenzentů.

Laťku nastavil poměrně vysoko a v novém snímku dokázal, že nestojí o to být mužem jednoho hitu. I tentokrát jde o takřka po všech stránkách řemeslně dobře odvedený film, jehož uvěřitelnost ale podkopává několik trhlin ve scénáři.

Jak se ocitl Song sám v České republice? Proč šel spáchat sebevraždu zrovna na střechu domu, ve kterém bydlí Rypar a k němuž neměl žádnou vysvětlenou spojitost? Proč mu profesor tak ochotně pomáhá, když by vzhledem ke svému politickému přesvědčení neměl „příživníky“ podporovat a je schopen udat i nezákonný výlep plakátů? Byl nakonec Song pachatelem onoho útoku na policistu? Nejen tyto otázky zůstávají v příběhu nezodpovězené.

Nelze si nevšimnout určitých dějových paralel s dramatem Gran Torino, které pojednává o zvláštní koexistenci amerického veterána a hmongského přistěhovalce. Film se lehce dotkne i námětu romantické komedie Zelená karta, kde se rovněž řeší povolení k pobytu. Mádl však k látce přistoupil sofistikovaně a obratně ji zasadil do tuzemských reálií, kde je téma vietnamské menšiny na denním pořádku. Potíže pramenící z odlišnosti kultur a jazyků zaručily snímku spoustu humorných scén a vyřešení hlavního problému dvojice je tak absurdní, až dává smysl.

Vše by bylo jen poloviční, nebýt hereckých výkonů. Duy je v legračním komolení češtiny i občasném emočním vypětí velmi autentický. Švehlík skvěle ztvárnil starého morouse, který pod maskou nerudnosti skrývá dobrosrdečnost a životní nadhled. Jeho obsazení namísto zesnulého Jana Třísky nemohlo být lepší volbou. Coby gentleman ze staré školy s jistou dávkou poťouchlosti a naprostou neznalostí moderních technologií trousí jednu hlášku za druhou. Tvůrcům se podařilo vyvarovat klišé, a vznikla tak svěží hořkosladká komedie, která je dalším krokem v Mádlově dobře našlápnutém novém směru v kariéře.

Kdy a kde dávají film: Na střeše