Toman těží ze zajímavé osobnosti a slušného rozpočtu, dějiny však nepíše

Toman těží ze zajímavé osobnosti a slušného rozpočtu, dějiny však nepíše60%

O postavě Zdeňka Tomana slyšel do této doby málokdo, dokonce ho neznal ani jeho představitel Jiří Macháček. Právě na tom staví snímek Ondřeje Trojana, který vypadá výborně a diváka zajímat bude. Jenom ne kvůli historickým osobnostem nebo hrůzám komunismu.

Pro jedny byl obchodník s životy lidí, pro jiné zachránce jejich národa. Z české perspektivy spíše zločinný charakter lidu neznámý je výborným námětem pro tvorbu celovečerního filmu. Režie se chopil Ondřej Trojan a i díky úspěchům filmů Želary nebo Občanský průkaz jsme čekali velké věci a výpověď o málo zmapované době takzvané třetí republiky. Možná jsme čekali příliš, protože název snímku vypovídá za vše. Toman je jen obyčejným Tomanem.

Příběh Zdeňka Tomana (Jiří Macháček) vypráví o jeho vzestupu a pádu na pozadí doby, která dodnes ovlivňuje naše životy. Pravdivý osud šéfa zahraniční rozvědky, který významně ovlivnil vývoj v poválečném Československu, ukazuje chladnokrevného obchodníka s obrovskou mocí a zásadním úkolem. Sehnat peníze, které komunistům vyhrají volby. Jestli to půjde čestně, vydíráním nebo jinou šmelinou, už bylo jedno.

Jak už jsme naznačili výše, Toman je filmem o člověku, nikoliv však době. Ondřej Trojan vrhá světlo na tajemný stín tehdejšího vedení poválečné rozvědky. Je to ale pouze osoba manipulujícího pohlavára, která diváka fascinuje. Historické postavy a komunistické praktiky, vyjma těch Tomanových, zůstávají v pozadí jako jakési nutné kulisy. A to je velká škoda.

Macháček ve své zřejmě největší roli dělá, co může. Pravdou ale je, že nesedne každému. Celkem obstojně sice zahraje papaláše s mocí a neskutečnou drzostí, kterou se mohli skutečně chlubit jen členové KSČ a vzezření či mimika evokující jeho komediální role mohou dodat postavě jakousi auru, že na ni nikdo nemůže. Přesto se z něj neobrací žaludek vzhůru nohama, špatný konec mu vlastně taky nepřejete, a jak to s ním dopadne, je prakticky jedno. Strašáka tajuplné a neznámé titulní role ale ze sebe setřásl a v rámci svých možností si vedl dobře.

Horší je to s vedlejšími postavami. Naštěstí se najdou výjimky v podobě dam Bokové a Winterové. Některé z historických, reálných postav se blíží originálu, jiné ale nechápeme (starosta Teplic jako prezident Beneš?) a několik z nich je spíš k smíchu nebo pláči, dle vaší preference. Například chudák Jan Masaryk vypadá, že neumí do pěti počítat. Jiní účinkující jsou potom až zbytečně nevyužití. Pauhofová s Pleslem se ve filmu jen mihnou, Liška rovněž. S trochou nadsázky se dá říct, že někteří mohli být vyrobení z kartonu a divák by o nic nepřišel. Méně je někdy skutečně více.

I když s rozpočtem kolem 50 milionů korun, kdo by se do toho neopřel. Technicky Trojanův snímek opravdu obstojí v evropské konkurenci. Dobře vypadá, má zajímavé lokace nebo je přinejmenším šikovně vyrobil. Kostýmy se také povedly, s maskami už je to - i vzhledem k podobě reálných politiků - trochu horší, nikoli však žalostné.

Diváků Toman přiláká dost, minimálně kvůli popularitě Macháčka či zajímavému muži, který skutečně historii psal. Film o něm se do učebnic dějepisu však právem nezapíše. Jsme ale rádi, že vzniknul.

Kdy a kde dávají film: Toman