Když ptáček vylétá z hnízda. Lady Bird nehledá americký sen, ale servíruje dospívání obyčejných lidí

Když ptáček vylétá z hnízda. Lady Bird nehledá americký sen, ale servíruje dospívání obyčejných lidí80%

Tradiční příběh dospívající školačky má kouzlo regionu bez amerického patosu. Ze spodní vrstvy společnosti se třpytí bohatství upřímné reality s tváří Saoirse Ronan.

Chudá americká rodina vyžívá z mála, extravagantní dcera ale chce na vysokou a do toho proplouvá těžkou pubertou v kalifornském Sacramentu. Místě, které je na hony vzdálené vysněnému New Yorku, kde život nezastavuje. Sonda do strastí dospívání, kdy máte po boku nejlepší kamarádku a matka je váš úhlavní nepřítel, neukazuje vlastně nic nového. Působí ale skutečně a nefalšovaně. Nehraje si totiž s americkým zlozvykem přehrávání a dojíždění pointy do morku kostí. Podle latinského rčení Lady Bird zkrátka přichází, vidí a také s přehledem vítězí. A na názor se neptá.

Zjednodušeně řečeno je Christine (Saoirse Ronan) neboli „Lady Bird“ rebelka. Mírně trhlá dívka bojující s nástrahami dospívání ve všech formách a podobách. Skrytou inteligenci raději maskuje údajně uměleckou duší a křestní jméno skrývá asi stejně jako svou zranitelnost před rodiči v pubertě. Pro svůj názor klidně vyskočí z jedoucího auta a kvůli hezkému klukovi zapomene na nejlepší kamarádku. Nacházení smyslu života nebylo nikdy jednoduché.

Lady Bird nabízí dávku surového realismu, který ale netahá za vlasy a nemučí diváka v koutě. Předkládá pravdu. Upřímnou zpověď, kterou dospělé publikum přijme, protože si tím vším prošlo. A ještě se u snímku pobaví. Film Grety Gerwig někteří kritici označují za přeceňovaný. Má ale naopak zasloužený ohlas a k tomu pět nominací na Oscara a dva Zlaté glóby. Důležitý je však především pro Američany. Irská herečka jim totiž dokazuje, že dospívání lze ilustrovat bez nafouknutých póz, ubrečených dialogů či jablečných koláčů.

Saoirse Ronan je zkrátka hollywoodským objevem. Divák znalý západní kinematografie ale ví, že letošní nominace na cenu Americké filmové akademie je již její třetí. Nejvíce asi zaujala jako Eilis v dramatu Brooklyn. Tam život v zapadákově opustila, aby poznala, kde je jí skutečně dobře. Jako Lady Bird v sociálně slabší rodině žije téměř celou délku filmu. Nejistotu ale s brooklynskou Eilis sdílí a nesmírně jí sedí. S odkazem na latinské veni, vidi, vici Christine řeší situace tak, jak přicházejí, a herečce k tomu pomáhá vynikající střih a nápaditá kamera, která ale zároveň správně nevyčnívá z přísné formy a la „obyčejné děvče nebude vypadat jako obrázek". V herecky náročných scénách si Ronan vede jako ostřílená profesionálka a její duely s matkou v podání Laurie Metcalf jsou pro diváka poezií.

Scénář Grety Gerwig je až školácky puntíčkářský v tom, jak chce věrně nést otěže mladých nerozvážností. Nic nemá ale zásadní následky a jádrem tak přece jen zůstává přátelství, láska a uvědomění, že nás rodiče vedou cestou, kterou si stejně vyzkoušíme po svém. Nakonec ale přijmeme jejich výchovu i jméno a s větším či menším klopýtnutím stejně jako ptáčci vyletíme z hnízda. V případě Lady Bird s lehkostí sobě vlastní.

Kdy a kde dávají film: Lady Bird