Národní galerie Praha
26. září 2024 až 30. března 2025
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky Libuše Jarcovjákové, která přes půl století přirozeně a živelně mapuje svůj život a blízké okolí. Expozice provede diváka archivem i současnou tvorbou umělkyně. Fotografka je představena v širokém spektru jejích analogových i digitální fotografií. Černobílé a barevné momentky se střídají s konceptuálně a typologicky působivými fotografiemi náhodných kolemjdoucích, přátel, milenců a milenek a vlastních autoportrétů, typických pro její tvorbu. Rozložení výstavy pod vedením kurátorky Lucie Černé ve spolupráci s architekturou Anny Matouškové, zvýrazňuje témata vášně, touhy, nejistoty, a hlavně vnitřní svobody.
Foto: archiv Národní galerie
7. listopadu 2024 až 2. března 2025
S Francií jsou spojena výrazná jména jako František Kupka, Josef Šíma, Jindřich Štyrský a Toyen. Typický Pařížan by si však nejspíš vybavil jména jako Georges Kars, Othon Coubine a François Zdenek nebo François Maurice Eberl. Právě oni se dokázali nejvíce prosadit na pařížské meziválečné umělecké scéně, jejich díla se objevovala v prestižních galeriích a na stránkách výtvarných časopisů. Výstavní projekt École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž se pokusí zmapovat Karsovu, Kubínovu a Eberlovu pozici v pařížském uměleckém provozu a připomenout jejich účast na výtvarných salonech a kolektivních výstavách.
Foto: archiv Národní galerie
Centrum současného umění DOX
6. září 2024 až 5. ledna 2025
Umělec Josef Bolf poprvé představí rozsáhlý soubor maleb plný temných postav a zničených městských scenerií, jež jsou zrcadlem umělcovy vlastní duše. Bolfovy obrazy, které vznikaly v průběhu více než posledních deseti let, jsou nejen svědectvím jeho vlastního boje, ale i reflexí současného světa a jeho chaotické povahy. Kurátorem je Otto M. Urban.
Foto: archiv DOX
Kunsthalle
10. října 2024 až 10. ledna 2025
Výstava United Visual Artists: Strange Attractions zkoumá tenkou hranici mezi řádem a chaosem a zamýšlí se nad tím, jak se tyto principy projevují v přírodě, světě, umělecké tvorbě i společenských strukturách. Prezentovaná díla nabízejí hlubší pochopení pro spletitou krásu chaotických systémů.
Foto: archiv Kunsthalle
28. listopadu 2024 až 28. dubna 2025
Umělkyně Chiharu Shiota představí svůj projekt poprvé v České Republice. Tato mezinárodně uznávaná umělkyně se proslavila podmanivými prostorovými instalacemi, v nichž se zabývá hlubokými lidskými tématy, jako jsou život, smrt či mezilidské vztahy. Do svých velkoformátových instalací často zahrnuje nejrůznější předměty. V rámci svého uměleckého ohledávání témat existence a absence Shiota pracuje také s kresbou, sochou, fotografií a videem.
Foto: archiv Kunsthalle
Chodovská tvrz
11. října až 24. listopadu 2024
Umělecké začátky Kamila Lhotáka byly spojeny se Skupinou 42, kterou spojoval zájem o poetické motivy velkoměsta a technické civilizace. Lhoták čerpal inspiraci ze starých obrázkových časopisů, prospektů a reklamy. Na přelomu třicátých a čtyřicátých let začal ilustrovat dětské knihy. Skutečnost, že neprošel strohým profesionálním školením, dává jeho kresbám i malbám zvláštní rys citové bezprostřednosti.
Výstava je doplněna keramickými plastikami Stanislava Martince. Martinec rád ztvárňuje ve svém díle stavby, často antické památky zrcadlící pomíjivost. Keramiku vytváří téměř výhradně sochařskými postupy. Drobné plastiky, volně modelované z ruky, jsou typické rozkládáním vžitého objemu a tvaru.
11. října až 24. listopadu 2024
Že výtvarník nemůže být zároveň lékařem? MUDr. Eva Vaculíková dokazuje pravý opak. Vaculíková tvoří již od studií na Lékařské fakultě v Olomouci. Ztvárňuje a zachycuje věci ukryté pod povrchem valícího se života. Většina prací jsou oleje, ale zabývá se též akvarelem. Způsob vyjádření je autorce nejbližší expresionismus.
Foto: archiv Chodovská tvrz
Rudolfinum
5. září 2024 až 5. ledna 2025
V Galerii Rudolfinum je nově k vidění silné tvůrčí sdílení mezi britským umělcem Antonym Gormleym a českou architektkou a autorkou poetických textů Pavlou Melkovou. Oba umělcise snaží zintenzivnit naše smyslové vnímání míst, která obýváme, a prohloubit naši reflexi způsobů, jakými vyplňujeme prostor a jak reagujeme na objekty kolem nás. Gormleyho prostorové instalace a sochy jsou rámovány jeho kresbami a pohlcujícími obrazy vnímání prostředí, které ve svých poetických textech vykresluje Melková.
Foto: archiv Rudolfinum
Novoměstská radnice
5. září až 29. září 2024
V expozici Indirekt / Spříznění krajinou představaví svá aktuální díla Vojtěch Adamec, Filip Horyna, Jakub Lipavský a Matěje Lipavský. Čtveřici umělců spojuje přátelství a stejné vzdělání a tematicky všestrannost a vztah k minulosti, jelikož vedle volné tvorby se současně jedná o odborníky na restaurování. Nemají ovšem daleko ani k tématu krajiny a její reflexe soudobými prostředky. Výstava dokládá, že krajinářství je žánr stále živý a je schopen divákovi umožnit jedinečné setkání s přírodou. Vedle obrazů či kreseb budou k vidění také sochy či objekty od Jakuba Lipavského.
Foto: archiv Novoměstská radnice
3. října až 10. listopadu 2024
Výstava Pocta Zuzaně Navarové proběhla na jaře v Galerii La Femme a nyní se v rozšířené formě přemisťuje právě na Novoměstskou radnici. Díla zhruba padesáti českých i slovenských umělců vycházejí z inspirace buď přímo tvorbou Zuzany Navarové, nebo její osobností.
Foto: archiv Novoměstská radnice
GASK
8. září 2024 až 12. ledna 2025
Expozice Muž v pozadí 2012–2015 se ohlíží za dobou, do níž se česko-francouzská malířka Marta Morice zcela ponořila, aby odtud vyzvedla a do komiksové podoby převedla výjimečný příběh svého prastrýce dr. Miroslava Polreicha. Ten v období tzv. studené války působil jako československý diplomat a zpravodajec v USA. Marta Morice na základě jeho vyprávění, dobových fotografií a vlastního bádání v archivech StB sestavila komiks Rozvědčík, jejž roku 2017 vydalo nakladatelství Argo.
Foto: Marta Morice – Muž v pozadí 2012–2015
8. září 2024 až 9. února 2025
Výstava TEREZA A GIARDINO představí malířskou tvorbu mikulovské rodačky Terezy Brichtové, která absolvovala Ateliér konceptuálních a intermediálních tendencí u prof. Adély Matasové na UMPRUM v Praze. Soubor vystavených velkoformátových akvarelů se pojí s devítiměsíčním konceptem, v jehož průběhu autorka vytváří úplně novou zahradu, tak aby splňovala aspekty užitku, trvanlivosti a krásy. Tato zahrada nebude botanická, ale metaforická, pracující se vzpomínkami a symboly.
Foto: Tereza Brichtová – TEREZA A GIARDINO
22. září 2024 až 2. února 2025
Mezi další výstavní projekt, který GASK na podzim představí, patří i výstava Mimo čas, jež navrací užitnou i estetickou funkci vyřazeným skleněným předmětům, které v dialogu s opracovaným betonem dostávají novou příležitost. Vše se děje tradičně, „po staru“, bez použití počítačových 3D technologií. To dodává předmětům od art-designové značky PRASKLO, za kterou stojí Petra Švejdarová a Klára Vaculíková, energii čehosi pradávného až archaického a otevírá prostor pro základní emoce a instinkty.
Foto: PRASKLO – Mimo čas
22. září 2024 až 2. února 2025
Podzimního uvedení v GASK se dočká i výstava s názvem Základní vzdělání. Ta vnáší do prostředí jezuitské koleje nevšedním způsobem téma všedního světa. Za projektem stojí Kryštof Netolický, který se věnuje street-artu a dlouhodobě pracuje na sérii muralů, obrazů a kreseb s výjevy z bláznivého světa plného různých bytostí a zvířat. Než svoji pozornost zaměřil na malbu obrazů, dlouho se věnoval graffiti, které považoval za platformu komunikace s lidmi pohybujícími se ve veřejném prostoru s cílem vytrhnout je ze zaběhlého stereotypu.
Foto: Kryštof Netolický – Základní vzdělání
Uhelný mlýn
28. září 2024 až 22. prosince 2024
Svět si v dnešní době prochází mnoha problémy, od sociálních, přes technologické až po ekonomické. Všechny tyto nesnáze jsou skutečnou výzvou a zároveň potenciální hrozbou. Umělecký i partnerský tandem Michael Bielicky a Kamila B. Richter se pokusí nastínit spolu s diváky tyto novodobé težkosti skrze výstavní projekt I Am Not 1 You Are Not 2, který se primárně zabývá vzájemnou komunikací obou umělců se sítí jejich vnitřních i obecnějších vazeb.
Foto: archiv arto.to
Uměleckoprůmyslové muzeum
19. října 2024 až 2. února 2025
Jednou z výrazných, avšak u nás zapomenutou českou osobností je Helena van der Kraan. V roce 1968 emigrovala do Nizozemska, kde začala tvořit společně se sochařem Alexem van der Kraan. V sedmdesátých letech se začala cíleně věnovat též fotografii a postupně se stala respektovanou autorkou. Vystavovala v prestižních galeriích, současně se věnovala designu a pedagogické činnosti. Její práce byly charakterizovány a ceněny jako „oázy jemnosti, klidu a pozornosti k detailu“. Tato její první samostatná výstava v rodné zemi vychází z autorčina daru Uměleckoprůmyslovému museu v Praze.
14. listopadu 2024 až 2. března 2025
Unikátní výstava benátského skla vznikla ve spolupráci s významnou mezinárodní institucí Le Stanze del Vetro se sídlem v Benátkách v Itálii. Le Stanze del Vetro se věnuje kulturním projektům, workshopům, seminářům a výstavám, jež vznikají na základě výzkumu moderního a současného uměleckého sklářství. Výstavu, kterou Uměleckoprůmyslové museum v Praze v upravené podobě pro své prostory z Benátek přijímá, tvoří zápůjčky od soukromých sběratelů. Expozice se inspiruje výstavou nazvanou Paolo Venini a jeho dílna.
Foto: archiv UPM
Muzeum Kampa
12. října 2024 až 2. února 2025
Výstava na všech třech podlažích Musea Kampa představí to nejlepší z historie českého grafického designu. Návštěvníci mají možnost prohlédnout si několik stovek exponátů od začátku 20. století do současnosti, například ikonické plakáty, špičkově upravené knihy a časopisy, desítky logotypů, vývoj státních symbolů, navigačních systémů a také výjimečné příklady grafického designu z epochy audiovizuálních médií.
15. října až 1. prosince 2024
Komorní výstava uvede výběr z tvorby Ludmila Seefried Matějkové od raných soch z polyesteru po několik děl z pálené hlíny. Její sochařské a kreslířské dílo reflektuje hrůzy války, zrůdnosti stalinistických 50. let i těžkosti života v emigraci. Expozici doprovodí deníková publikace s Matějkové vzpomínkami na dobu za železnou oponou i před ní. Autorka zde autenticky líčí politický a sociální kontext doby a jeho vliv na formování svého výtvarného pojetí. Stejně barvitě přibližuje práci na svých realizacích ve veřejném prostoru v Berlíně a v trojici literárně zdařilých povídek objasňuje vznik soch Hanna, Žebračka, Nab.
Foto: archiv Museum Kampa
SPOT Gallery
10. září až 10. října 2024
Idiom guilty pleasure získává oblibu zejména v kontextu popkultury. Toto spojení se začalo objevovat v anglofonním prostředí ve druhé polovině 20. století a v překladu znamená provinilé potěšení. Známé je i spojení hříšná radost, která jeho významové vnímání tohto idiomu posouvá ještě o kousek dál. Na téma guilty pleasure představí své projekty umělci jako Balabán, Bornová, Dundalková, Filípek, Hlavatá, Kostohryz, Krivošíková, Kuklíková, Kurečka, Machýčková, Myslikovjanová, Špaňhel, Ther, Turzová či Unconductive trash.
Foto: archiv UPM
26.9.2024 | Lea Uherková
Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout