Nejnovější články » Filmové novinky

Epos na pokračování. Duna sotva rozvířila písky, nacházení oázy však bude zážitkem (recenze)

21.10.2021,

Režisér Denis Villeneuve odstartoval ságu, která se může zapsat zlatým písmem do filmových kronik. První část Duny je ale jen vizuálně poutavá a dvě a půl hodiny trvající ochutnávka.

V KINECH: Duna / Dune

Powered by     JustWatch

Je to skoro jako cliffhanger na konci dílu vašeho oblíbeného seriálu. Adaptace na motivy románů Franka Herberta představila zajímavé charaktery, několikrát pohnula střelkou dějového kompasu a následně zabořila hlavu do písku. Než ale najde dalšího pouštního červa, divák si počká a to daleko déle než na další epizodu na Netflixu. A co na tom, že to vše vypadá úžasně a hudba Hanse Zimmera bouří z repráků. Oáza je zatím daleko.

Mocenské boje v galaxii nabírají na obrátkách. Jejich epicentrem je planeta Arrakis, která je zlatou žílou kvůli těžbě vzácného koření v poušti. Imperátor svěří správu nad světem rodu Atreidů, do kterého patří i syn vévody Paul (Timothée Chalamet). Ten kromě dědičného práva na vládu disponuje zvláštními schopnostmi a vizemi. O vzácnou půdu ale stojí kdekdo a noví správci navíc musí navázat spojenectví s místnimi domordci fremeny, pro které je poušť domovem. Podaří se jim získat kontrolu a jakou roli v tom bude hrát sám Paul?

"Nemám rád písek. Je drsný, špinavý a nepříjemný. A dostane se všude," řekl by k Duně Anakin Skywalker. Jeho galaxie je naštěstí na hony vzdálená té Herbertově. V ní naopak mohutné písečné duny znamenají bohatství a zkázu, existenci i zatracení. Zlí jazykové tvrdí, že si autor předlohy vymyslel krásný pouštní svět a až následně do něj jako aliby napasoval hrdiny a antagonisty, kteří hýbají jeho zrnky. A paradoxně tak působí i první z plánovaných částí na filmovém plátně.

Provokativní nápis 'část první' předznamenává velké plány, které mají Warneři s tak ikonickou látkou. Villeneuve pojal Dunu velkolepě, ať už obsazením, hudbou a samozřejmě vzezřením. Za 153 minut stihl nastínit zákulisní machinace, rozklíčovat hodné a zlé a vpasovat do "omezeného času" dvě velkolepé, avšak poněkud nepřehledné bitvy. Mezitím je věrný svému pomalejšímu rytmu vyprávění a tahá za nitky tak zvolna, jak mu to kamery dovolí. Divák poznal svět a dokázal pochopit o co v něm jde a v momentě, kdy se zorientoval, zhlédnul závěrečné titulky.

I přes to všechno však Duna baví. Snad i proto, že charaktery jsou skvěle obsazené od nenápadného Chalameta přes tajemnou Zendayu až po plivajícího Bardema nebo vyloženě odporného barona Skarsgårda. S každou minutou se chcete bořit do Herbertova světa a nacházet odpovědi na otázky o fermenech, Paulových schopnostech a šedé eminenci galaxie, samotném imperátorovi. Tvůrci ale vyžadují trpělivost. Knihkupectví zřejmě zažijí vlnu zájmu o první díl ságy z roku 1965, protože je skutečně o co stát. Stejně tak se ale najdou tací, kteří si budované očekávání přeloží jako snahu těžce kasírovat na lačném publiku. Dostali totiž potenciální svatý grál a pak je studio pláclo přes prsty. A to se přece nedělá.

Zendaya a Timothée Chalamet ve filmu Duna

Villeneuve došel s filmem do poloviny první z mnoha knih a odhady k premiéře dalšího dílu směřují nejdříve na rok 2023, spíš to ale bude později. Žízeň je veliká a příběh bude silný. Až nám ho tedy tvůrci nabídnou. Part One je ale slibným příslibem toho, že jsme v kině neztráceli čas a na Arrakis se rádi vrátíme.

Powered by     JustWatch