Zelený rytíř šlape poetickou cestou za moderní podobou artušovských legend

Zelený rytíř šlape poetickou cestou za moderní podobou artušovských legend85%

Americký režisér David Lowery představuje vizuálně poutavý epos ze dvora krále Artuše, který funguje bez krve, klišé i legendárního meče v kameni.

Pokaždé, když se o slovo přihlásí produkční studio A24, může divák očekávat minimálně zajímavý, neotřepaný pohled na tematiku či filmařství jako řemeslo. Vždyť vytvořilo nebo se podílelo na dílech jako jsou Drahokam, Přízrak nebo třeba Minari. David Lowery (Můj kamarád drak) a jeho Zelený rytíř naplňují očekávání beze zbytku. Místo Artuše nebo Lancelota ukázal režisér a scenárista na synovce slavného krále, sira Gawaina a jeho pouť za ctí a sebepoznáním. Zvlášť u klasik je po originálním pojetí hlad a rodák z Wisconsinu přesně ví, jak publikum nasytit.

Gawain, synovec krále (Dev Patel), si mezi legendami u kulatého stolu jako jediný troufne na Zeleného rytíře. Mystická bytost ho vyzve k jediné ráně, kterou sama za rok bojovníkovi oplatí. Setnutím hlavy začíná pouť na jejímž konci nebude jasnější definice cti a slávy, nejcennějších artiklů na Artušově dvoře.

Loweryho pohádková poetika si bere z básně 14. století to nejlepší a s cestou Gawaina si hraje dle originálních, nadčasových not. Sir Gawain a Zelený rytíř je ikonické dílo takřka ideální k tomu, aby bylo zfilmované coby dobrodružný quest bez duše, s mečem ruce a hrdinskými fabulacemi na zádech. To se naštěstí nestalo. Američan nehraje na jistotu. Riskuje a nepředkládá holá fakta divákovi pod nos. Vytváří jakousi iluzi, která balancuje mezi mystifikací a mystikou a přitom nezapomíná na gró artušovských příběhů. Divákovi se dostává tradičních rytířských hodnot, ale i pochyb o tom, čím se sláva a čest vykupuje.

Jeho zpracování, vizuálně poutavé a nevšední (kamera Andrewa Droze Palerma), vyvolává diskuzi a zájem. Ať už o předlohu, tak i samotný přístup k literatuře a jejímu výkladu. Při sledování Zeleného rytíře se neustále ptáme kdo je kladný hrdina a kdo záporný, co jsou Gawainovy představy a kdy se naopak mystika snoubí s realitou? Nevíme, co je záměrem a je to dobře. Čím méně tradičnější a předvídavé vyprávění je, tím Lowery získává pevnější půdu pod nohama.

Dev Patel s Aliciou Vikander

I přes artovější (v tom nejkladnějším slova smyslu) přístup ke Gawainovi a jeho cestě do děje vstupují tradiční prvky fantasy legendy, jakou jsou obři, mluvící zvířata a ostatně i samotný antagonista Zelený rytíř. Žánr sklouzává do pohádky a zpět, nepřestává ale být podmanivou poutí. Pochopitelně ve volnějším tempu, které dotlačí stopáž přes dvě hodiny. Povedenou adaptaci v neposlední řadě podtrhuje představitel hlavní role Dev Patel a jeho komorní, věrohodný výkon. Jednatřicetiletý Angličan je v Hollywoodu zjevením a minimalismus v úlohách na plátně mu nesmírně sedí. Je uvěřitelný coby odvážný sir stejně jako bázlivý rádoby rytíř, kterého charaktery klamou nebo okrádají.

Zelený rytíř není snímek pro každého. Co budou někteří diváci kvitovat jako funkční a originální kameru jiné možná unudí k smrti. Za průnik do Loweryho filmu je nutno dát hlavu na špalek. Blízké ostří meče ale zanechá euforii z toho, že fiktivní historii lze vyprávět stylově a bez obehraných narativů.

Názor informuji.cz: 85%

Kdy a kde dávají film: Zelený rytíř

Zelený rytíř šlape poetickou cestou za moderní podobou artušovských legendZelený rytíř šlape poetickou cestou za moderní podobou artušovských legend