Viktor Karlík představuje způsob přemýšlení o literatuře prostřednictvím sádry a železa

Viktor Karlík představuje způsob přemýšlení o literatuře prostřednictvím sádry a železa 

Výstava v Centru současného umění DOX, nesoucí název LITERATURA, je založená na stejnojmenné knize, ve které byla díla zveřejněna v roce 2019 a jež byla nominována na Nejkrásnější knihu roku. Stovku objektů ve fyzické podobě a ne jen na papíře diváci mohou vidět vůbec poprvé. Stěžejním tématem výstavy je propojení slova a obrazu, jež k sobě, i když se to na první pohled nemusí zdát, mají velmi blízko.

Devětapadesátiletý Viktor Karlík je český malíř, grafik a sochař spadající do takzvané druhé generace českého undergroundu. Je také spoluzakladatelem a redaktorem Revolver Revue. Od roku 1990 vystavuje svá díla doma i v zahraničí a jeho práce jsou zastoupeny jak ve veřejných sbírkách, tak i v řadě těch soukromých. 

Aktuální přehlídka obsahuje více než stovku objektů, které Viktor Karlík vytvořil pro svou stejnojmennou publikaci. Jde o výstavu plnou metafor a jinotajů, narážejících ať už na konkrétní literární díla, nebo na osobnosti samotných spisovatelů od Samuela Becketta, Jiřího Koláře, Naděždu Plíškovou, Vladimíra Boudníka, Franze Kafku, Josepha Conrada až po Witolda Gombrowicze.  

Foto: archiv DOX

Autor zdůrazňuje, že se nejedná čistě o poctu jeho nejoblíbenějším literátům. Výstava je sice založená převážně na textech a literárních dílech, které Karlíka pozitivně ovlivnily a chtěl na ně poukázat, nicméně kromě jeho subjektivních preferencí se autor věnoval i obecnějším historickým momentům a hnutím v literatuře, včetně té české. 

Sám tvůrce hovoří o objektech jako o „pomníčcích". Tyto privátní pomníky symbolizují vliv děl na jeho myšlení a život, hlavně proto cítil nutkání je transformovat do fyzické podoby, ať už jako ztělesnění určitých osobních milníků nebo kritické reflexe těxtů. Autor sám říká, že se jedná o „přemýšlení o literatuře prostřednictvím sádry, železa, bronzu, mosazi, dřeva, betonu, pryskyřice, litiny a jiných materiálů."

Na výstavě nechybí noviny, ve kterých si návštěvnící mohou přečíst vše, co autor chtěl o jednotlivých objektech říct. Je to další způsob, kterým se výstava prolíná s psaným slovem. Celou expozici spojují odlitky poklopů kanálů s vystupujícími citacemi či jmény autorů. Viktor Karlík o nich hovoří přeneseně jako o „hlasech z podzemí". Tvorbě monotypů kanálů se přitom věnuje už od osmdesátých let. 

Foto: archiv DOX

Za zmínku stojí také Dostojevskij. Dílo odkazující ke spisovatelovu ohromnému vlivu se skládá ze železného cejchu a dřevěné desky s vypálenými iniciály FMD a symbolizuje „ocejchování" Dostojevským. 

Poslední patro výstavy, rozléhající se po třech podlažích DOXu, skýtá završení v podobě nejrozměrnějších děl a prací, u nichž předcházela určitá akce. Kupříkladu v objektu Knižní gril autor zdokumentoval pomyslné ugrilování dějin umění. Pokud dějiny umění ugrilujeme, nejde o jejich zničení, pouze o připravení ke „konzumaci". Autor zde odkazuje ke „krmení" dějinami, jež nás provází od mládí. 

Dílem s výraznou symbolikou je také Železná abeceda tvořená kovovými písmeny a číslicemi. Autor chtěl volbou materiálu poukázat na tíhu slov – pokud jsou všechna umístěna v bedně, nedokážeme ji rukama uzvednout. „Každým písmenem Železné abecedy by bylo možné usmrtit člověka. Rozdat písmena-zbraně rozzuřeným analfabetům a nechat je sobě napospas," uvedl k výstavě Karlík. 

Výstava trvá až do 9. ledna 2022. 

Foto: archiv DOX

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

DOX Centrum současného umění nabízí i další akce

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!