Geometrický průnik Jana Kalába a Vladislava Mirvalda ukazuje Villa Pellé

Geometrický průnik Jana Kalába a Vladislava Mirvalda ukazuje Villa Pellé 

Nečekané protnutí diametrálně odlišných výtvarníků Vladislava Mirvalda a Jana Kalába na poli geometrické abstrakce představuje výstava Kód geometrie. Přehlídku děl konkretisty a streetartisty jiných generací hostí pražská Villa Pellé ve spolupráci s Museem Kampa do 26. září.

Jan Kaláb s již zesnulým Vladislavem Mirvaldem se fyzicky nikdy nepotkali, současný graffiti umělec navíc tvorbu osobitého malíře experimentujícího s novými postupy osobně poznal až během příprav aktuální výstavy.

Foto: Tomáš Rubín

Hlavním motivem Mirvaldovy části přehlídky je podle kurátorky Martiny Vítkové Pocta republice z roku 1968. „Plátno vytvořil těsně před srpnovou okupací, je to taková oslava svobody v barvách trikolóry,“ řekla v rozhovoru pro podcast KulTýden kurátorka, podle níž právě tato barevnost ovlivnila druhého autora, který si díky tomu vyzkoušel zcela novou výtvarnou cestu.

Rozhodl jsem se tuto výstavu pojmout koncepčně jako reakci na Mirvaldovu tvorbu. Zredukoval jsem svoji paletu na bílou, černou, červenou a modrou. To mě donutilo se více zaměřit na tvar a dynamiku postavit na maximálním kontrastu dvou barev,” uvedl Kaláb.

Foto: Tomáš Rubín

Ačkoli může název přehlídky působit nepřístupně, organizátoři označují geometrii za věčný vyjadřovací prostředek vizuální kultury už od antiky. Základní tvary jsou podstatou mnoha vědních oborů, ale nesou v sobě i duchovní a mystickou symboliku. Mirvald a Kaláb tak tento kód ve vystavených pracích dešifrují.

Vladislav Mirvald, Moiré undulačních válců, tuš, karton, 1970. Foto repro: archiv Villa Pellé

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!