O švédském hudebním zázraku, který ze sídlištního bytu přinesl streamingovou revoluci

O švédském hudebním zázraku, který ze sídlištního bytu přinesl streamingovou revoluci 

Už žádná cédéčka ani nezákonné stahování z torrentů, jen čistě legální přehrávání hudby, která vás zrovna napadne. Takovou ideu začal v roce 2006 rozvíjet tehdy třiadvacetiletý IT průkopník Daniel Ek, který veleúspěšnou streamovací službu Spotify vymyslel s investorem Martinem Lorentzonem ve svém stockholmském panelákovém bytě.

Příběh globálního rozmachu a neutuchajícího boje platformy dostat se na špičku hudebních přehrávačů mapuje publikace Spotify z pera novinářů Svena Carlssona a Jonase Leijonhufvuda, kterou v českém překladu letos vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing.

Ekův a Lorentzonův vzestup, který vycházel z konstanty brilantního technologa a mecenáše nemajícího strach vložit finance do nadějného projektu, silně evokuje americký sen. Inovativní nápad spočíval v bezplatném využívání aplikace, který se na jednu stranu stal obrovským lákadlem pro uživatele, na druhou stranu i předmětem sporu u interpretů a nahrávacích společností.

Zatímco počet konzumentů a zisky z reklam rostly, podnikatelé čelili skepsi a následnému bojkotu umělců. Svěřit svou tvorbu začínající společnosti se zdráhal Bob Dylan i Taylor Swift, která vehementně poskytovala nahrávky jen iTunes pod taktovkou konkurenčního Apple.

Jistým bodem zlomu se stal zlepšovák v podobě zapojených algoritmů, které posluchačům začaly šít playlisty na míru podle jejich preferencí a vkusu. Zatímco funkce Moments, jež měla na základě polohy, denního času nebo například rychlosti pohybu dle senzorů stanovit tematické písně, byla rychle odepsána, Discover Weekly, která doporučuje skladby podle již přehraných songů, se překotně ujala a je vlajkovou lodí dodnes.

Knihu ocení především čtenáři s hlubším zájmem o startupy a ekonomická fakta, ale také fanoušci Spotify, kteří se o oblíbené součásti svého mobilu chtějí dozvědět co nejvíce. Místy nezáživné pasáže o akciích či průběhu obchodních dohod vyvažují zákulisní historky v bohatě členěných kapitolách, označených místo číslic rozličnými proslulými i pozapomenutými názvy singlů.

Text se datuje k předloňskému roku, kdy byla firma překvapivě stále prodělečná. Ale jak píší autoři, její geneze není ani zdaleka u konce. Budoucnost je právě teď.

Foto: Jan Melvil Publishing

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další hudební novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!