Mezinárodní den žen je tu aneb Pozoruhodné režisérky posledních let

Mezinárodní den žen je tu aneb Pozoruhodné režisérky posledních let 

Osmého března se každoročně slaví výročí stávky newyorských švadlen v roce 1908. Které současné režisérky boří stereotypy a jejich tvorba stojí za povšimnutí? Podívejte se na náš tematický výběr.

Sofia Coppola

Jméno nese po svém slavném otci Francisi Fordu Coppolovi, v jehož veleúspěšné sérii Kmotr si i zahrála. Z nálepky protekčního dítěte se však vymanila a poslední dvě dekády na sebe strhává pozornost nekonvenčními filmařskými postupy a volbou námětů, ať už v případě provokativní biografii o rakouské princezně Marii Antoinettě, v níž zní hudba New Order či Bow Wow Wow, nebo nejnovějším počinem V úskalí se svérázným pohledem na manželskou nevěru.

Chloé Zhao

Za svůj třetí snímek Země nomádů získala už řadu cen a mezi americkými kritiky se o filmu mluví jako o možné laureátce letošních Oscarů. V nezávislé road movie vypráví o ženě stejně kurážné, jako je ona – Frances McDormand představuje postarší dámu cestující na vlastní pěst po Státech. Druhá žena a první Asiatka, jež zvítězila v kategorii Zlatých glóbů pro režii, nyní dokončuje blockbuster v podobě marvelovky Eternals.

Greta Gerwig

O nejziskovější dílo produkční společnosti A24 se zasadila režisérka a scenáristka, jež se dříve angažovala coby herečka například ve filmech Jackie nebo Do Říma s láskou. Je jím osobitá dramedy o dospívající Christine nazývající samu sebe Lady Bird, která je do jisté míry autorčiným alter egem. Zhostila se i jedné z nejkvalitnějších adaptací románu Malé ženy z pera Louisy May Alcott, do níž opět obsadila Saoirse Ronan.

Tereza Nvotová

U sousedů se výrazně staví do popředí dcera režiséra Juraje Nvoty a herečky Anny Šiškové. Před čtyřmi lety nastolila důležité a stále zakrývané téma znásilnění mezi lidmi, kteří se dobře znají, v hraném dramatu Špína. Zaujala také nevšedním dokumentárním portrétem někdejšího vrcholného politika Vladimíra Mečiara, do kterého zařadila vlastní vzpomínky na porevoluční dobu i záběry z rodinného archivu. Aktuálně pracuje na hororu s prvky magického realismu Světlonoc.

Julia Ducournau

Její doposud jediný celovečerní film Raw je jedním slovem odchylný. Nebývale naturalistická a temná sonda do života mladé dívky z vegetariánské rodiny, jež jde ve stopách sestry studovat veterinu, kde ji čeká zkušenost s konzumací syrového masa s nedozírnými následky, se vymyká klasickým hororovým standardům. Kontroverzí se režisérka nezdráhá, i další vznikající snímek Titane bude soudě podle anotace obdobně krutý a syrový.

Andrea Arnold

Stejně jako Sofia Coppola jde i režisérka, která přinesla neotřelé zpracování klasické látky spisovatelky Emily Brönte, vlastní cestou. U Bouřlivých výšin se odvážila vyběhnout ze vzorců adaptací a vnesla živelnou a nadčasovou verzi věčného příběhu. V pocitové road movie American Honey se zase nebála roztáhnout spíše potlačený děj na celých sto šedesát tři minut. Stojí rovněž za druhou sérií televizního hitu Sedmilhářky, kde zachovala vysoce nasazenou laťku svého předchůdce Jeana-Marca Valléeho a i za pomoci ústřední Meryl Streep se jí zároveň podařilo vytvořit svébytný útvar.

Podívejte se i na náš výběr filmů žen režisérek

Foto: thefilmstage.com

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!