Masakr z roku 1945 připomíná dokumentární hra Očitý svědek v režii Jiřího Havelky

Masakr z roku 1945 připomíná dokumentární hra Očitý svědek v režii Jiřího Havelky 

Činohra Národního divadla přinese ve čtvrtek 18. února premiéru inscenace Očitý svědek režiséra Jiřího Havelky, jež rekonstruuje poválečný masakr na Švédských šancích, při němž byli zavražděni Karpatští Němci, Maďaři a Slováci. Autentická svědectví natáčená na kameru v podání dvacítky představitelů evokují online videohovory.

Očitý svědek není běžnou divadelní inscenací, ale ani čistě filmem. Svébytný útvar se skládá z očitých svědectví herců a hereček, diváci však mohou kromě jednotlivých videí prozkoumat i dobové materiály jako fotografie a spisy a prostudovat tehdejší formu vyšetřování.

Autoři vycházejí ze skutečné události z noci z 18. na 19. června 1945. Na moravském nádraží se střetly dva transporty – v jednom vlaku se vraceli domů Karpatští Němci, Maďaři a Slováci, ve druhém voze se nacházeli příslušníci sedmnáctého pěšího pluku z Petržalky pod vedením poručíka Karola Pazúra, který cestující na opačné straně označil za „esesáky“. Setkání vyústilo ve vraždu dvou set šedesáti pěti navrátilců, převážně žen a dětí.  

Jiří Havelka je ve filmovém médiu čím dál zkušenější, zdálo se nám logické rozvinout projekt touto cestou a najít způsob, jak Očitého svědka dostat k divákům v jiné než jevištní podobě. Historickou látku přinesl sám režisér, jenž se o ní dozvěděl na Slovensku, kde je kauza známější než u nás. Často pracuje s historickými materiály, využívá dokumentární postupy, a navíc ho fascinuje téma očitého svědectví, takže to byla hra přesně pro něj,“ řekla pro podcast KulTýden dramaturgyně inscenace Marta Ljubková.

 

Převést Očitého svědka do odlišné podoby bylo podle dramaturgyně cílem už při jeho zrodu. „Hned na začátku sezóny bylo zřejmé, že nepoběží tak, jak jsme si ji naplánovali. Rozhodli jsme se, že nebudeme připravovat něco, o čem nevíme, kdy se bude hrát, ale že budeme naše projekty volně proměňovat tak, aby mohly k divákům přijít co nejdříve. Že by se hra stala klasickým představením, jsme okamžitě zavrhli,“ doplnila Ljubková.

Projekt je součástí nového cyklu Divadlo mimo divadlo. „Přinášíme nejen premiérové tituly, ale také transformujeme stávající do odlišného útvaru, například v případě inscenace Duchové jsou taky jenom lidi prostřednictvím 360stupňové kamery, zhlédnout ji bude možné i pomocí VR brýlí,“ dodala. V nejbližší době takto Národní divadlo uvede audiopředstavení Ty v mém domě nebo specifickou verzi hry Kouzelná země.

Foto: Petr Neubert

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!