Střípky ženy. Drama o nepatrném selhání a rozpadu zaběhnutého života příliš spoléhá na civilnost

Střípky ženy. Drama o nepatrném selhání a rozpadu zaběhnutého života příliš spoléhá na civilnost60%

Říká se, že ty nejlepší příběhy píše sám život. Tvůrčí i životní partneři, divadelní a filmový režisér Kornél Mundruczó a scenáristka Kata Weber, společně natočili film víc než osobní. Ve Střípcích ženy zobrazují několik měsíců Marthy, která při komplikovaném domácím porodu přišla o dítě.

Klíčení Střípků ženy začalo, když Mundruczó narazil na zápisky své ženy s niterným popisem jejích vypjatých rozhovorů s diametrálně odlišnou matkou, které se týkaly nevysvětlitelné smrti manželčina novorozeněte. Ačkoli prý jejich skutečné trauma nebylo tak vyhrocené, jak jej vykreslují v dramatu, zažívali po ztrátě potomka obdobnou fázi vzájemného odcizení stejně jako protagonisté.

Scenáristčiným alter egem v podání Vanessy Kirby je Martha, která se z vlastního přesvědčení rozhodla pro domácí porod, dodnes budící kontroverze napříč světem. Tento zásadní moment je prologem Střípků ženy, které začínají celistvým záběrem se stopáží přes dvacet minut, jenž v neúnavném sledu naturalisticky, přesto citlivě, náročné přivedení dítěte na svět.

Oporou je jí kromě přítele Seana (Shia LaBeouf) porodní asistentka zastupující tu, kterou Martha zná a jež se nemohla dostavit. Celou dobu se zdá, že žena tuší hrozbu, neznalou prvorodičku však nepříliš úspěšně přivádí k rozumu a duchapřítomnosti. Nic naplat, tragédie je zřejmě nevyhnutelná a pokud tvůrci chtěli upozornit na známé riziko domácích porodů, zamířili na něj přímo ostrým reflektorem.

Zármutek nejde generalizovat a ani Martha se Seanem nejsou výjimkou. Na první pohled odolný hrubián nemající strach být zcela upřímný ke tchyni prosazující řádné odškodnění své dcery (skvělá Ellen Burstyn) prožívá smrt mnohem explicitněji než zdánlivě netečná Martha. Ta perspektivou svých příbuzných netruchlí tak, jak by podle nich měla. Ničí se i vztah dvojice založený na důvěře a toleranci, prvcích, které si pečlivě budovali.

K Marthině katarzi a znovupřijetí sebe sama však nakonec dojde. Tak dlouho nečelí pravdě a utíká před svou osobou, až ji uvědomění dostihne v tu nejvhodnější chvíli, díky níž závěr filmu se soudním líčením s obžalovanou porodní asistentkou logicky vyúsťuje.

Přestože námět filmu je i s ohledem na předání vlastní zkušenosti důležitý a poutavý, jeho výsledná podoba s kolísavými kvalitami je spíše zklamáním. Po vrcholném úvodu nastává před nastíněným propracovaným epilogem poněkud mdlý a těžkopádný prostředek, jehož více než hodinová délka se zdá téměř nekonečná.

Herci byli zřejmě režijně vedeni jednat co možná nejblíže vlastní intuici a úsudku. Emoce, kterými je scénář bohatě prostoupen, až na několik bouřlivých scén takřka nevyzařují.

Snaha o civilnost mnohdy nebývá na škodu, v tomto případě její přehnaná míra navzdory výtečně napsanému scénáři bohužel přebíjí i zamýšlenou autenticitu. LaBeouf s Kirby jako by se místy octli v observačním dokumentu namísto hraného snímku, neplatí to ale pro představitelku Marthiny matky, jež má své vize o dceřině štěstí stíhané i bolestnými vzpomínkami na válečná léta.

Film Střípky ženy je od 7. ledna dostupný na streamovací platformě Netflix. Podrobnosti o snímku najdete v podcastu KulTýden.

 

Foto: Netflix

Názor informuji.cz: 60%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!