Výlety s dětmi: Za skalními reliéfy v okolí Čertových hlav

Ve druhém díle našeho seriálu vás zveme na výlet za skalními reliéfy Václava Levého v romantické krajině jižního Kokořínska. Čekají na vás strašidelné Čertovy hlavy, Had, Sfinga, Harfenice, loupežnický Mordloch nebo třeba bajky, trpaslíci a postavy z českých dějin v Klácelce.

Zámek Liběchov

Výlet můžete začít u zámku v Liběchově, který je sice zpřístupňován pouze při mimořádných příležitostech, za návštěvu alespoň zvenku ale rozhodně stojí. Na jeho výzdobě se podílel i Václav Levý, jehož skalní reliéfy v okolí jsou hlavním cílem dnešního výletu. Nezapomeňte si projít i volně přístupnou zámeckou zahradu. Do Liběchova se dostanete pohodlně autobusem i vlastní dopravou, u zámku se nachází parkoviště.

Zámek Liběchov. Foto: Karel Tvrdík, CC BY-SA 3.0

Klácelka

Od zámku se vydejte po modré turistické značce k rozcestí Boží voda. Stále po modré odbočte doprava a vystoupejte k jeskyni Klácelka. Za trochu námahy budete odměněni pohledem na uměle vytesanou jeskyni s reliéfy inspirovanými satirickou bajkou Ferina Lišák F. M. Klácela, postavami z českých dějin, rytíři či trpaslíky

Klácelka. Foto: Marcel Blafka, CC BY-SA 3.0

Čertovy hlavy

Za dalším dílem Václava Levého sejděte po modré z kopce dolů na rozcestí Pod Čertovými hlavami a pokračujte znovu do kopce až k samotným reliéfům, které rozhodně nepřehlédnete. Devět metrů vysoké Čertovy hlavy jsou nejimpozantnější zastávkou celé dnešní trasy. Z vrcholu zdejších skal si užijete i pěkný výhled do okolí

Čertovy hlavy. Foto: Václav Zavřel, CC BY-SA 3.0

Harfenice

Od Čertových hlav sejdeme z kopce do obce Želízy a stále po modré pokračujeme dál k rozcestí Želízy. Zde se napojíme na žlutou turistickou značku, po které dojdeme až k místu zvanému Harfenice. Název umělé jeskyně s reliéfy je odvozen od reliéfu sedící dívky s harfou. Ze skály se zde na vás budou šklebit i obličeje trochu připomínající Čertovy hlavy, jen o mnoho menší.

Harfenice. Foto: Václav Zavřel, CC BY-SA 3.0

Sfinga

Budete-li pokračovat v procházce, o kousek dál po levé ruce uvidíte menší skalní reliéf s hlavou Sfingy. Původně zde prý býval vytesán reliéf císaře Františka Josefa I., který byl po roce 1918 upraven právě do dnešní podoby Sfingy.

Had

U dalšího rozcestí na vás čeká skalní reliéf devítimetrového hada, přeseknutého sekerou v půli. Václava Levého prý k tomuto výjevu inspirovalo velké množství zmijí, vyskytujících se ve zdejších borových lesích, ale jak to bylo doopravdy se dnes dozvíme již těžko. Od Hada pokračujeme doleva stále po žluté k tzv. Žabí jeskyni, cestou mineme další jeskyni a skály s romantickými názvy Hadí korunka, Hřebenáč ši Hřebenulka.

Had. Foto: Martin Veselka, CC BY-SA 4.0

Mordloch a sedm chlebů

Mordloch je uměle vytesaná jeskyně nedaleko Želíz na Kokořínsku, která prý bývala kdysi obydlena loupežníky. Své jméno dostala právě od nich, překládá se totiž jako Vražedná díra. Nedaleko jeskyně najdete pískovcovou skálu, která svým tvarem připomíná sedm bochníků chleba. Od Mordlochu můžete po žluté a modré dojít pohodlnou procházkou zpět k liběchovskému zámku.

Celý okruh měří zhruba 12 kilometrů a kromě nárazového převýšení v okolí Klácelky a Čertových hlav vede celou cestu téměř po rovině.

Úvodní foto: Čertovy hlavy, Jirka.h23, CC BY-SA 4.0

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout

Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!