Smečka podává střízlivý pohled na šikanu mezi mladými hokejisty, byť se nevyhnula stereotypům

Smečka podává střízlivý pohled na šikanu mezi mladými hokejisty, byť se nevyhnula stereotypům65%

Celovečerní hraný debut Smečka dokumentaristy, kameramana a střihače Tomáše Polenského zavádí diváky do prostředí juniorského hokeje, které je tvůrci věrně známé. Sám se dlouhá léta sportu věnoval a při vymýšlení námětu tak zahrnul své osobní, ne vždy šťastné vzpomínky.

Téma šikany ve sportovních týmech, jež je leitmotivem jeho hrané prvotiny, je podle Polenského zejména na sociálních sítích marginalizováno až popíráno. Na premiéře uvedl, že snímkem chtěl problém vytáhnout na světlo a pravdivě ukázat, jak to nejen mezi juniory na ledě chodí.

Patrně jeho alter egem je v příběhu středoškolák a slibný brankář David (Tomáš Dalecký), jehož asertivní a vlivný otec (Jiří Vyorálek) vidí jako budoucího profesionálního sportovce, zatímco lehce úzkostlivá matka (Vlastina Svátková) si dělá starosti o synovo zdraví – Davidovi totiž v lepších výkonech může být na obtíž diagnostikovaná cukrovka.

Teenager právě nastoupil do nového týmu i nové školy a v roli nejslabšího to snadné nemá. Hokejoví mazáci, zvláště pak trenérův syn a neurvalý šikanista Miky (Tomáš Mrvík) se svým sekundantem Bobem (Michal Dluhoš), ho bez zábran drsně špičkují a vyzývají; u duševního trýznění v šatně však celá záležitost pouze začíná. Miky se navíc pro spoluhráče stává i sokem v lásce ke vnadné spolužačce (Anastasia Chocholatá).

Režisér si k práci na scénáři přizval Irenu Kocí, jež má zkušenosti především s texty pro televizní pořady pro mládež, což se projevilo na poměrně kvalitních dialozích, které nejsou prvoplánové ani přihlouplé. Byť se Smečka točí převážně kolem sportu, přístupná je díky upozadění hokejové linky a zdůraznění psychologie postav a jejich vzájemných interakcí jakémukoliv divákovi nad patnáct let, přitom si text drží slangové výrazy, a tím pádem i autenticitu.

Věrohodné jsou i samotné obrazy šikany, příslušné scény nezabíhají do extrému, a zůstávají tak pro diváka uvěřitelné. Některé prvky jako první teenagerská známost nebo střet otce a syna jsou bohužel chvílemi vylíčeny stereotypně. Objekty zájmu navíc pro vývoj děje nemají prakticky žádný význam a zdá se, že je tvůrci vložili mezi charaktery jen proto, aby si odškrtli zapojení milostných vztahů a sexu.

Problém představuje i násilné vtírání product placementu, a to nejvíce u známého výrobce pánských obleků, který se tlačí nejenom do kamery, ale v jednu chvíli explicitně zazní i v rozhovoru postav, a také místy afektovaně pronášené věty, což se týká hlavně začínajících herců, u nichž je znát, že si dané záběry patrně vícekrát neodzkoušeli.

Naopak obsazení mezi dospělými protagonisty potěší – skvělý je Jiří Vyorálek v úloze otce i Patrik Děrgel coby spravedlivý asistent trenéra. Vyčnívá rovněž Tomáš Mrvík v roli antagonisty Mikyho, jenž si paradoxně měl původně zahrát titulního hrdinu.

Smečka je dobře odvedeným debutem, u něhož se lze zasmát nad adolescentními hláškami i zatrnout u vážnějších momentů a který i přes občas chabější scénář dokáže zaujmout a pobavit.

Foto: Zlín Film Festival

Názor informuji.cz: 65%

Kdy a kde dávají film: Smečka

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Podobné filmy

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!