Bratrstvo pěti představuje jizvy nekončící války. Doposud nejambicióznější snímek Spikea Leeho nabízí reflexivní pohled na válku ve Vietnamu očima Afroameričanů

Bratrstvo pěti představuje jizvy nekončící války. Doposud nejambicióznější snímek Spikea Leeho nabízí reflexivní pohled na válku ve Vietnamu očima Afroameričanů65%

Oscarem oceněný scénárista a jeden z nejvýraznějších afroamerických tvůrců současnosti Spike Lee svým typicky osobitým stylem prezentuje terapeutickou poctu afroamerickým obětem vietnamského traumatu.

Čtveřice afroamerických veteránů se navrací do vietnamské džungle získat ukryté zlato z války a ostatky padlého přítele. Na první pohled přímočaré dobrodružství však daleko více reflexivně nastiňuje několik různorodých témat. Vztah otce a syna, posttraumatický syndrom, pocit viny či právě často akcentovaný neutuchající rasismus. Nezávislý třiašedesátiletý scénárista a režisér Spike Lee se podobně jako ve svých předchozích dílech BlacKkKlansman (2018) a Jednej správně (1989) nebojí radikálně komentovat současné i minulé události a problémy americké společnosti. Bratrstvo pěti se sice na rozdíl od výše zmíněných snímků vyhnulo kinům a premiéru si tak odbylo na Netflixu, přesto se jedná o doposud daleko nejambicióznější Leeho počin.

Silně autorskou povahu Bratrstvo pěti nezastře typickým využitím zmatenější formy mísící několika žánrů – válečného filmu, dokumentu, heist komedie, ale i vztahového dramatu. Ve svém nejnovějším snímku však Lee dochází také k největší roztříštěnosti, když už tak zmatenou žánrovou směsici prokládá sérií flashbacků a edukativními prostřihy v podobě archivních záběrů. Třebaže začátek snímku se přímo skládá z takovýchto faktografických vsuvek, které však vhodně navozují atmosféru a zároveň zdatně uvozují tón a klasickou retro formu zúženého formátu, když se vyprávění retrospektivně vrací k válce ve Vietnamu. V níž se kromě čtveřice protagonistů setkáváme také s jejich spolubojovníkem a mentorem, zahynuvším Normanem (Chadwick Boseman), jež myticky připodobňuje Martina Kinga a Malcolma X. Krátké pasáže z minulosti postupně odhalují skryté motivace a traumata jednotlivých postav a zejména se zaměřují na postavu Paula v podání skvělého Delroye Linda. Vrcholem budiž několikaminutová monologická pasáž, v níž se Paul přímo svěřuje divákům a naplno tak boří pomyslnou čtvrtou stěnu.

Pro Leeho příznačné narušování konvencí stylu se dostává ke slovu právě při přechodu do vzpomínkových sekvencí z války, v nichž se zásadně mění i formát obrazu, jenž má evokovat tehdejší podobu americké televize. Dobová vizuální estetika funkčně podtrhuje příjemně svěží práce amerického kameramana Newtona Thomase Siegela (Drive, Bohemian Rhapsody). Zásadní odchylkou se však stává rozhodnutí nepoužít digitální omlazení protagonistů podobně jako v Irčanovy (2019). Ačkoli je taková volba poměrně riskantní a zprvu překvapivá, nepůsobí rušivě a ve výsledném estetickém prožitku se jedná o příjemně funkční ozvláštnění.

Scénáristická a dramaturgická představa vytvořit komplexní dílo je však silně narušena nestálou formou, která se volně a dynamicky pohybuje v prostoru, čase i mezi žánry. Tradiční vyprávění jde stranou autorské vizi, z níž jasně vyzařuje spíše důraz výpovědi o důležitosti tématu nežli touze vyprávět. Přesto podnětů k zamyšlení za svou přívětivě dvou a půl hodiny dlouhou stopáž nabídne několik. Nesourodá směsice témat a žánrů však ve výsledku působí zmateně a v rámci tvorby v současnosti nejvýraznějšího afroamerického autora, jakým Lee bezesporu je, může působit neohrabaně.

Názor informuji.cz: 65%

Kdy a kde dávají film: Bratrstvo pěti

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Podobné filmy

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!