RECENZE: Nové album Norah Jones vás možná nezvedne ze židle, ale z podlahy by mohlo

RECENZE: Nové album Norah Jones vás možná nezvedne ze židle, ale z podlahy by mohlo75%

Norah Jones letos oslavila jednačtyřicáté narozeniny. Už před čtyřicítkou však začala tvořit písničky, které nakonec (byť původně neplánovaně) vydala v pátek 12. června na albu nazvaném Pick Me Up Off The Floor. Tato primárně nesourodá směska jedenácti skladeb však vskutku má něco sjednocujícího. A není to jen téma životní temnoty a samoty a znovu nalezeného světla a chuti do života. Je to zejména samotná zpěvačka, klavíristka a skladatelka, která svou hudbou osobitě vyjadřuje, co zrovna cítí.

Náladu čerstvě vydaného alba Norah Jones Pick Me Up Off The Floor si posluchač možná umí představit ještě předtím, než si poslechne byť jedinou písničku. Sám název desky i jednotlivých písní napovídá, z jakých pocitů se na ní americká hudebnice takzvaně vyzpívává. Zvedněte mě ze země, hlásá Norah tímto hudebním počinem. Na podlaze sedí i na obrázku na obalu alba a v písničkách se dozvíme, jak trpí, naříká, má zlomené srdce a jak ji bolí samota.

Na druhou stranu se však zpěvačka s typicky procítěným hlasovým projevem nesmíří s utápěním se v depresi a smutku. Naději slyšíme ze všech písní, i z těch s na první dobrou neveselým textem. Už počáteční How I Weep má hudebně až laškovný nádech, sametový hlas Norah jí přidává na hloubce a prostý klavír doplňují decentní smyčce.

Ke světlu a naději se Jones dostává i přímočaře. Taková I‘m Alive je veselejší nejen svou melodií a rytmem, ale i textem. Smiřuje se v něm sice s některými nespravedlnostmi světa jako nedostatečná rovnoprávnost žen a mužů, ale hlavně že žije a žije naplno. Může pozorovat věci, přemýšlet, pít, tancovat a zpívat.

Kromě tématu utápění se ve vlastním smutku a samotě a nacházení nové naděje však album spojuje ještě samotná hudba. Klavír, který má Norah Jones vystudovaný na univerzitě v severním Texasu, spolu s jejím jemným, ale sebevědomým zpěvem, tvoří jasnou linku celého alba.  Přitom písnička Norah Jones údajně složila v průběhu posledních dvou let a tudíž se zcela nesourodými základy.

Pick Me Up Off The Floor není album stvořené pro energické odpoledne, hodí se spíše k poklidnému posezení u vína nebo jiné večerní relaxaci. Bluesovou atmosféru občas sice občas vystřídají i dynamičtější momenty, jemné linky i tvrdá elektrický kytara jako ve Flame Twin. Ale celkově je album jednotně trochu unylejší.

Rozhodně však Norah Jones udělala dobře, že zdánlivě nesourodé skladby nenechala v šuplíku a spojila je v tento celek, který se ve správnou chvíli vyplatí poslechnout. Při takové náladě, při které vás poslech třeba teskné Heartbroken, Day After o zlomeném srdci nepřivede do deprese z toho, že jste sami „hopelessly out of control“, ale zvedne vás to z podlahy, když už ne ze židle.

Názor informuji.cz: 75%