Snímek Problémissky degradoval zásadní moment ženského hnutí na fádní historku z finále soutěže krásy

Snímek Problémissky degradoval zásadní moment ženského hnutí na fádní historku z finále soutěže krásy55%

Životopisný film Misbehaviour je vcelku prázdným přepisem historie. Tolik významný čin skupiny bojující ve jménu ženské emancipace se ve filmovém podání ztrácí v obyčejný protest bez zajímavějších momentů či dialogů.

Finále soutěže Miss World roku 1970. Závěr kontroverzní přehlídky krásy, která poprvé vstoupila do historie smysluplnějším způsobem než jako povrchní estráda pro tehdejší machistické gentlemany. Už přípravy na galavečer poznamenaly výběr dvou finalistek z Jižní Afriky (světlé a tmavé pleti) nebo útok levicové militantní skupiny na přenosový vůz BBC. A hlavní protest ženského hnutí během přímého televizního přenosu měl teprve přijít.

Dramaticky znějící události napsaly důležitou kapitolu v historii rovnoprávnosti a postavení žen a mužů ve světě. Snímek Philippy Lowthorpe však o dějinách roku 1970 pojednává tak nezajímavě, že je to až k pláči.

Nejsledovanější televizní show světa míří do finále svého dvacátého ročníku. Soutěž krásy se sledovaností více než 100 milionů diváků ale mimo jiných naruší feministická aktivistka Sally Alexander (Keira Knightley) a její kolegyně z Hnutí za práva žen. Emancipované dámy provolávají, že Miss World dehonestuje a ponižuje soutěžící. Rok 1970 se stal tím, kdy svůj protest posunuly na další úroveň.

Smutné je, že jedna z nejzajímavějších věcí na filmu Problémissky je slovní hríčka v originálním názvu, která snoubí nevychovanost s názvem soutěže krásy. Parta kolem Keiry Knightley, jakkoliv různorodá, ale nedokáže využít potenciálu, která jim událost vkládá do rukou. Minimálně v reálném světě, kde se divák chce nejen vzdělat, ale také pobavit. Scénář Gaby Chiappe a Rebeccy Frayn bohužel až příliš naplňuje otřepané klišé životopisných filmů. Obě ženy stvořily jakýsi přepis historických událostí bez zvratů a výraznějších momentů a alibisticky sázejí na to, že 106 minut na plátně utáhne kombinace populární Keiry Knightley a zásadního momentu. A to logicky v době, kdy je otázka ženské rovnoprávnosti žhavým filmařským materiálem.

Problémissky tak divákovi servírují přehled machistických řečí a nejedno přerostlé mužské ego aby ve finále chladně sdělily, že žena samozřejmě nepatří k plotně, může studovat a mít kariérní ambice. Na poselství filmu samozřejmě není nic špatného. Problém ale nastává ve chvíli, kdy si obsah odnáší povinnou korunku zatímco se forma s pláčem v koutě stává ošklivým kačátkem. Režisérka Philippa Lowthorpe zanevřela na tempo, drama a jakýkoliv zajímavější závěr. Dívky v publiku kvůli tomu vypadají jako parta školaček, která pytlíky s moukou zaházela populárního moderátora a pak se nechala pozatýkat. Historie byla důležitá a tolik jiná. To se ale v kině nedozvíte.

Názor informuji.cz: 55%

Kdy a kde dávají film: Problémissky