Dobová Emma je pouze venkovskou slečinkou v porovnání s komtesami adaptací podle Jane Austen

Dobová Emma je pouze venkovskou slečinkou v porovnání s komtesami adaptací podle Jane Austen55%

V pořadí třetí a dá se říct téměř zbytečná adaptace téhož románu Jane Austen za posledních třicet let, nedosahuje svou kvalitou na své sestry z pera slavné spisovatelky. Rozum a cit či Pýcha a předsudek by mohly s klidným srdcem ohrnout nos stejně jako hlavní britská hrdinka v podání Američanky Anyi Taylor-Joy.

Venkovská Anglie v počátcích 19. století, krásné šaty a kastování obyvatel ve viktoriánském kabátě. Podobný obal, který diváci milují na filmových adaptacích slavné autorky románů, dostanou. S obsahem už je to poněkud horší. Emma. (s tečkou jako slovní hříčkou - period = dobový) rozhodně fanouška historických děl neurazí, ale mdlé vystupování hlavní hrdinky bez výrazu přesahující stopáž dvou hodin vás zaručeně ukolébá a nechá zapomenout.

Emma Woodhouse (Anya Taylor-Joy) působí ve vysokém venkovském postavení jako chytrá a cílevědomá žena, která podle svého mínění oplývá talentem svádět dohromady lidi, kteří jsou si souzeni. Sama po vdavkách netouží a svým emancipovaným chováním si vytváří dojem moci a nezávislosti na ostatních. Spor o svém životě vede pouze se svým otcem (Bill Nighy) a přítelem z dětství Georgem Knightleym (Johnny Flynn). I ona však podlehne, když se objeví ten pravý. Bude to tajemný muž s výsostnou pověstí?

Když přehlédneme obsazení Američanky do typicky britské role, dle prvních momentů v úvodu filmu výkonu Anyi Taylor-Joy věřit lze. Od počátku zvládá lehký nosík nahoru i citlivou stránku, kterou však ukazuje jen své blízké přítelkyni. A to ještě typicky proto, aby pomohla vlastním cílům. Emma. ale bohužel nese ony zásadní nálepky komedie / drama a nenaplňuje ani jednu z nich. Opakovaná dobová dikce a výraz Taylor-Joy velmi rychle omrzí a prakticky se nemění. Snímek postrádá emoce jakéhokoliv tvaru a s každou minutou je jasné, že se divák smát nebude a napětí ho nečeká.

Záchvěvem dramatu mohl být utajovaný Frank Churchhill (Callum Turner), o kterém všichni básní a téměř nikdo ho ještě nespatřil. Po tajemném úvodu se ale z ničehonic ukáže a tříští tak náznaky zajímavé příběhové linky, byť samozřejmě musel poslušně následovat románovou předlohu. Jane Austen pochopitelně nesedne každému, Emma. ale pravděpodobně nepotěší ani fanoušky prvotřídní anglické romance. Na tu samozřejmě dojde a ve finále je to jeden ze světlejších, i když také velmi prostých a jednoduchých, okamžiků celého snímku. O to víc však vyplyne, jak bylo předchozích devadesát minut nezáživných.

V dlouhé a nudné stopáži se záblesky typicky britského humoru, který rozhodně ledy neprolomí, jsou vítaným rozptýlením upovídaná slečna Batesová (Miranda Hart), nerudný otec Woodhouse (vždy skvělý Bill Nighy) a naivní přítelkyně Harriet (Mia Goth). Zbytek osazenstva je lehce zapomenutelný spolu s dialogy, sympatiemi a charismatem mužských nápadníků. Vše v nemastné, neslané režii Autumn de Wilde, která se po řadě kraťasů přece jenom ve svém celovečerním debutu asi neměla vydat přímo do světa Jane Austen. Možná si na začátek měla ukousnout trochu menší sousto. Emma. se ukázala jako proklatě tvrdý anglický chlebíček.

Názor informuji.cz: 55%

Kdy a kde dávají film: Emma.