Umělecká šéfka NoD Natálie Preslová: Reálný zážitek ze živé kultury se zcela nahradit nedá

Umělecká šéfka NoD Natálie Preslová: Reálný zážitek ze živé kultury se zcela nahradit nedá 

Vládní opatření významně zasáhla do kulturní sféry, s velkými obtížemi se nyní potýkají zejména menší alternativní scény. Natálie Preslová, dramaturgyně a umělecká šéfka pražského Experimentálního prostoru NoD, který vede spolu s Jankem Lesákem, však bere současnou situaci i jako výzvu, díky níž instituce navzdory nepříznivým podmínkám přichází s novými formáty.

V polovině března se Experimentální prostor NoD v souvislosti s opatřeními proti šíření koronaviru uzavřel. Je pro vás nouzový stav existenčním problémem?

Stejně jako pro řadu jiných nezávislých divadel, jejichž poměrně velké procento příjmů tvoří příjmy ze vstupného, je pro nás uzavření divadla velký problém – některé náklady jsme totiž nuceni platit dále, přestože nám tenhle důležitý příjem vypadl.

Další velká potíž je v tom, že v divadlech našeho typu pracují v podstatě jen OSVČ (často na vedlejšák) a příjmy většiny z nich plynou výhradně z odehraných repríz – mám na mysli herce, techniky, uvaděče, pokladní a další. Ti všichni v březnu přišli o práci, naplánovanou na měsíce dopředu, a tedy i o příjmy. Samozřejmě by bylo lepší, kdybychom tyhle profese mohli platit a zaměstnávat nějakým jiným, pro ně výhodnějším způsobem. Naše finanční situace způsobená zejména tím, že se nám nedaří získat větší prostředky z veřejných dotací a jsme tedy skutečně závislí na příjmech ze vstupného, nám to ale bohužel neumožňuje.

Od 23. března pořádáte program v livestream studiu pod názvem inspirovaným celosvětovou VOD platformou – NoDflix. Uvádíte jak stálice, třeba inscenaci Fantasy, tak i pořady šité pandemii na míru.

S NoDflixem jsme přišli především proto, abychom výše zmíněným hercům a technikům nesebrali úplně všechnu práci a nabídli jim alespoň částečnou možnost výdělku. Všichni na začátku počítali s tím, že se nám možná nepodaří vybrat od diváků žádné prostředky, přesto do toho šli, za což si jich všech velmi vážím a jsem ráda, že se nám tenhle risk povedl. Na celý program NoDflixu si ale diváci můžou dobrovolně zakoupit virtuální sponzorské lístky na GoOut.cz, jejichž výtěžek mezi ně budeme moct rozdělit.

NoDflix studio. Foto: archiv NoD

Naši technici přestavěli divadlo na profesionální streamovací studio. Odehráli jsme již devět představení, která jsme divákům živě přenášeli až na jejich gauče. Všechna jste mohli sledovat živě nebo si je později pustit ze záznamů, které necháváme zveřejněné na našem Facebooku do konce celého programu – zde najdete i program dalších přenosů.

Krom inscenací z našeho repertoáru jsme zařadili také projekty, které se u nás nehrají a o nichž jsme se domnívali, že pro stream budou ideální. Hodně se nám na kamery osvědčilo například loutkové divadlo – zpětně se tak můžete podívat na inscenaci pro teenagery a dospělé Goon: Krvavá pomsta či inscenaci, jež se obvykle hraje pro jednoho diváka – MikroSputnik. Na programu máme i improvizační projekty, protože právě ty mohou živě reagovat na současnou situaci. Streamoval u nás soubor 20 000 Židů pod mořem nebo projekt Kopajda s Votojdou Martina Dědocha a Bořka Joury, jinak herců rezidenčního souboru NoDu, 11:55.

Divadlo NoD na gauči koncem týdne skončí. Budete v konceptu pokračovat i nadále?

Počítáme s tím, že námi vytyčený konec nebude úplně koncem, ale že bude NoDflix pokračovat dál. Stále ještě čekáme na konkrétní vývoj celé situace v České republice, ale současně pracujeme na dalším programu, který zveřejníme, jakmile to bude možné. 

Přenosy divadelních představení mohou příznivci podpořit přes internetovou sbírku. Kolik prostředků na provoz instituce se vám už podařilo získat?

Jsme moc rádi, že si diváci lístky kupují, skutečně nám teď pomůže každý zakoupený lístek a moc si vážíme každé takové pomoci. Z vybraného vstupného se nám již podařilo pokrýt samotnou stavbu, technické zajištění a provoz studia, všechny další vybrané prostředky jdou přímo hercům, technikům a všem dalším, kdo se odehraných představeních podílí.

Hudební koncerty, které jsou významnou součástí programu NoDu v klubu Roxy, jsou pravděpodobně na několik měsíců zapovězené. Jaké máte plány v tomto segmentu?

Většinu koncertů se kolegové z Roxy, kteří se starají o hudební dramaturgii NoDu, snaží po dohodě s interprety přesouvat na pozdější termíny, o naprostou většinu z nich tak diváci nepřijdou. V našem streamovacím studiu ale budete moci již brzy sledovat i hudební program, který připravují právě tamější dramaturgové a jehož konkrétní program zveřejníme již brzy.

Do online prostoru se přesunula i aktuální výstava Kryštofa Strejce Sám sobě kadeřníkem v Galerii NoD, jež nabízí spoustu interaktivních prvků, během prohlídky se navíc dají použít brýle pro virtuální realitu. Co přes ně návštěvníci uvidí?

V rámci interaktivních bodů, takzvaných hot spotů, lze při procházení 3D virtuální prohlídky otevírat dodatečný multimediální obsah. Můžete tak zhlédnout například sedmiminutový videorozhovor s Kryštofem Strejcem o jeho autorském přístupu a malířské tvorbě, detailní reprodukce vystavených děl a komentáře k vybraným dílům, prohlédnout si informační tištěnou brožuru či si přečíst doprovodný kurátorský text k výstavě.

Jste připraveni na variantu, že se vládní opatření prodlouží třeba do konce roku?

Myslím, že všechna divadla teď doufají, že se tato varianta nenaplní, protože i přes to, že v současné době vzniká spousta zajímavých projektů, které mají za cíl zpřístupňovat divákům divadlo online, se reálný zážitek ze živé kultury zcela nahradit nedá. Pokud by ale přece jen došlo k tomu, že divadla budou zavřená ještě například další půlrok, jsme připraveni se podle toho zařídit a začít vyvíjet divadelní formáty přímo pro online prostor.  

Natálie Preslová a Janek Lesák. Foto: Anna Hladká Vašicová

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Rozhovory

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!