Hořká komedie Dobové tance ukazuje, že protančit se dá jakýmkoliv režimem

Hořká komedie Dobové tance ukazuje, že protančit se dá jakýmkoliv režimem75%

Činohra Národního divadla Brno uvedla hru Karla Steigerwalda Dobové tance. Inscenace v režii Ivana Krejčího dokazuje, že i čtyřicet let stará hra vzniklá za normalizace dokáže být aktuální v současné době.

Dobové tance patří mezi nejlepší hry, které na oficiální scéně v době normalizace vznikly. Karel Steigerwald ji napsal roku 1980 pro ústecké Činoherní studio. Již tehdy jeho příběh trefně, přesto nenápadně, reflektoval politickou situaci na domácí scéně. Přestože je děj zasazen do období těstě po revolučním roce 1848, těžko si s přihlédnutím k době vzniku hry nelze nevšimnout jisté podobnosti s událostmi po srpnu 1968.

Postavy frašky vyděsí příjezd muže, který má ve městě prošetřit nedávné nepokoje související s revolučním rokem 1848. Ačkoliv to zprvu vypadá, že Češi se ve všech směrech podřídí Vídni a znovu nastoleným pravidlům, komisaře čeká překvapení, když mu odmítnou vydat svůj vítězný prapor. Kdo jde ale pevným krokem za svými ideály a kdo pouze tančí dobové tance?

Kostýmy pro inscenaci vytvořila Marta Roszkopfová © NdB

Směr režijnímu pojetí brněnské inscenace udává důmyslná dvoupatrová scéna Milana Davida. Schody, stoly, židle a bohatá výzdoba, to vše simuluje hotel, který na jednu stranu působí honosně, zároveň ale poněkud nefunkčně, poslepovaně ze všeho, co se kde našlo, což ale výborně kopíruje samotný příběh.

Zcela zásadní jsou pro scénu skříně, kterých je kolem deseti a jimiž jednotlivé postavy vchází nebo odchází, díky čemuž je ještě stupňován pocit komičnosti, absurdnosti či naopak dramatičnosti jednotlivých výstupů.

Zuzana Černá a Pavel Doucek © NdB

Hlavní roli starosty Devátého ztvárňuje Jan Grygar, jenž v poněkud roztržité pohybové stylizaci skvěle mění výraz a náladu stejně jako jeho postava mění názory dle toho, jak je to pro ni zrovna výhodné.

Básník Hvězdenský, později Houska, si v podání Pavla Čeňka Vaculíka udržuje po celou dobu komický charakter umělce, který je ochotný sloužit tomu, kdo zrovna stojí u kormidla. Stejně tak se svojí stylizace drží Martin Siničák, který výtečně hraje postavu Hraběte proplouvajícího s povahou diplomata mezi oběma tábory.

Ivan Dejmal a Pavel Čeněk Vaculík © NdB

Jediným, kdo odmítne tančit dobové tance, je podučitel Kučera, kterého představuje Jakub Svojanovský. Jeho postava je ale jaksi rozdrobená, nejasně definovaná. Zvláštní postavení v inscenaci získává Pavel Doucek, který jakožto cynik Řehtáček zůstává většinu času mimo hlavní dění a situaci z dálky glosuje. V Douckově pojetí se nepodařilo plně vyjádřit celkové vyznění postavy, její charakter zůstává zpola skrytý.

Ačkoliv Dobové tance postrádají výraznější gradaci, po většinu času si udržují zajímavost a spád. Přestože některé výstupy působí trochu jako výkřiky do tmy, Krejčímu se povedlo vytvořit působivou inscenaci, která ukazuje, že Steigerwaldova hra je stále aktuální. Potřebuje ale přemýšlivého diváka.

Foto: NdB

Názor informuji.cz: 75%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Mahenovo divadlo nabízí i další akce

Umělci:

Místo konání: Mahenovo divadlo

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!