Snímek Chvění je realistickým pohledem na útrapy homosexuálů v Guatemale. Postrádá však originalitu

Snímek Chvění je realistickým pohledem na útrapy homosexuálů v Guatemale. Postrádá však originalitu60%

Film Chvění režiséra Jayro Bustamante vypráví příběh úspěšného muže, který se stane vyvržencem kvůli své sexuální orientaci.

Po úspěšném snímku Ixcanul (2015), jehož hrdinkou je sedmnáctiletá guatemalská dívka, která neplánovaně otěhotní, zkoumá režisér Jayro Bustamante jiný společenský fenomén své rodné země – pokřivené vnímání homosexuality. Snímek Chvění (Temblores, 2019) vypráví příběh čtyřicetiletého Pabla (Juan Pablo Olyslager). Na první pohled působí jako úspěšný a spokojený muž: má krásnou ženu, dvě děti, milující rodiče i dostatek financí. Ve skutečnosti je však tento Guatemalec vášnivě zamilovaný do muže jménem Francisco (Mauricio Armas Zebadúa), a to v zemi, kde je homosexualita stále vnímána jako hřích.

Přestože Guatemala nezakazuje homosexualitu zákonem – jak je tomu dodnes v mnohých jiných zemích – tamní lepší společnost ji jednomyslně odsuzuje. Pablo, který je odhodlán následovat své city, se tak brzy stane vyvrhelem a kvůli své orientaci přijde nejen o práci, ale i o možnost vídat se s dětmi. Do nelehké situace se vměšuje i církev se svým lékem na Pablovu „nemoc“. Hrdina snímku se tak záhy musí rozhodnout mezi osobním štěstím a životem ve lži.

Otázka víry

Předností děl Jayra Bustamantea je jeho schopnost neuchylovat se k nadměrné dramatizaci. Režisér se vyhýbá známým klišé, s jakými se v dílech s tzv. queer tematikou můžeme setkat, a jeho střízlivý styl evokuje spíše dokumentární žánr. Dialogy jsou svěží a realistické, a ani v nejvypjatějších momentech nepůsobí pateticky či afektovaně. Co víc, Bustamantea nás nejednou překvapí tím, s jakou lehkostí i humorem lze k veskrze vážnému tématu přistupovat.

Důležitou roli hraje v tomto příběhu církev. Tu Bustamante vyobrazuje jako všehoschopnou, až démonickou organizaci, která nepřiměřeně zasahuje do soukromí Guatemalanů. Jen s údivem pozorujeme zastaralé názory i nelidské praktiky tamních církevních představitelů, organizujících mimo jiné jakýsi tábor sexuální rehabilitace, kde se homosexuálové mají stát heterosexuály. Avšak i navzdory barvitému vylíčení těchto „léčebných metod“ se režisérovi podařilo nepřekročit meze uvěřitelnosti.

Je to ovšem právě Bustamanteův dokumentární styl, který filmu ve výsledku škodí. Námět není příliš originální a střídmost, s jakou je Pablův příběh vyprávěn, sice přispívá k dojmu autenticity, ale zároveň činí dílo poněkud vleklé, mnohdy až fádní. Režisér má navíc tendenci načít některá témata, případně naznačit možnou vedlejší zápletku, jako v případě bratra bažícího po vlastní švagrové, ale nic z toho již nedokáže důkladněji rozpracovat.

Přílišná střídmost

Originalitu bychom jen stěží hledali i v Bustamanteově filmovém jazyce. Technické provedení filmu není ničím osobité, snad kromě absence hudby – s níž se ovšem u podobných ‚komorních dramat‘ setkáváme – a dlouhých záběrů na Pabla, zejména celků a polocelků, v nichž osamocený hrdina působí ještě tragičtěji. Jinými slovy, Chvění je řemeslně skvěle natočeno, následkem čehož se paradoxně jeví jako spíše neoriginální, ploché a postrádající emoce.

K těmto nepříznivým pocitům pak přispívá i nevýraznost hlavní postavy. K určitému zlepšení dojde v druhé polovině snímku, kdy Pablo přijde o rodinu i zaměstnání. Nicméně herecký projev Juana Pabla Olyslagera je i ve vypjatých momentech nadmíru uhlazený a jemný, a film tak opět působí povrchněji. Svými osobitějšími výkony zastínili Olyslagera kupř. Mauricio Armas Zebadúa v roli Pablova milence Francisca, Sabrina De La Hoz, představitelka pastorky a neúprosné vedoucí již zmíněného rehabilitačního tábora či Diane Bathen v roli Pablovy strádající manželky.

Snímek Chvění lze ve výsledku nazvat střízlivým, realistickým pohledem na život homosexuálů v Guatemale, kteří trpí a skrývají se kvůli zastaralým předsudkům. Ačkoli se jedná o dílo kvalitní, ve srovnání s ostatními filmy s obdobnou tematikou – např. s britským snímkem Na konci světa (God's Own Country, 2017) – nepůsobí příliš originálně.

Názor informuji.cz: 60%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!