Městské divadlo Brno připravilo Ráj. Muzikál postavený na neotřelé hudbě a dynamické choreografii

Městské divadlo Brno připravilo Ráj. Muzikál postavený na neotřelé hudbě a dynamické choreografii70%

V roce 2008 uvedlo Městské divadlo Brno první díl připravované muzikálové trilogie inspirované Danteho Božskou komedií hudebního skladatele Zdenka Merty a libretisty a režiséra Stanislava Moši. Nyní, o dvanáct let později, pustili do světa poslední část s názvem Ráj.

Pro Zdenka Mertu i Stanislava Mošu je typické, že v naprosté většině případů (výjimkou jsou Sny svatojánských nocí) vytváří vlastní, neokoukané příběhy. Jinak tomu není ani v případě muzikálového Ráje, který uvedlo ve světové premiéře Městské divadlo Brno. Autoři se rozhodli stavět na nejmocnějším lidském fenoménu, ale zároveň také nejvíce užívaném motivu, kterým je struhující, bezmezná láska.

Ocitáme se ve světě blízké budoucnosti ovládané novodobými technologiemi a záhadnou mimozemskou civilizací, která se na jevišti sice nikdy neukáže, přesto není pochyb o tom, že je všudypřítomná. Komunikovat však dokáže pouze za pomoci člověkem vytvořené umělé inteligence, která se zcela vzepřela svým strůjcům.

O choreografii se postaral Michal Matěj. Foto: MdB

Hlavní lidskou postavou příběhu odehrávajícího se čtyřicet let poté, co na Zemi došlo k záhadné katastrofě, je bývalý nadějný klavírista, nyní už stařec Ruden (Ladislav Kolář/Stanislav Slovák), kterého osud svede dohromady s malým chlapcem, který najde v troskách města funkční klavír.

Chlapce jménem Malej (Lukáš Janota/Kristian Pekar) hudební nástroj natolik okouzlí, že na dlouhou dobu netouží po ničem jiném než hrát. Není mezi mladými lidmi jediný, kdo najde útěchu v umění. Zamiluje se do krásné tanečnice Oré (Kristýna Daňhelová/Viktória Matušovová), žít ve světě ovládaném technologiemi ale začíná být stále těžší a těžší.

Hlavní hvězdou Ráje je bezesporu hudba. Zdenek Merta vytvořil strhující, rytmické skladby, které spolu s chytlavým textem tvoří nejvýraznější prvek celého příběhu. Choreograf Michal Matěj tentokrát herce nešetřil, taneční vystoupení, ač po technické stránce nikterak zvláště složitá, zapůsobí svojí živočišností, dynamikou, nespoutaností.

Scéna, kterou vytvořil Christoph Weyers je v podstatě velice jednoduchá. Jeviště rámují dřevěné tyče zasazené do země, které lze vysouvat, díky čemuž je možné prostor jednoduše upravovat. Ze vzduchu přitom visí lana, která vypadají zajímavě především ve chvílích, kdy jsou nasvícena bílá plátna, která celé jeviště obklopují.

V některých scénách se zase objevují barevné panely simulující sestup z nebe. Scéna tak výtečně ladí s fantaskním prvkem příběhu, místy se ale bije se silně etnicky laděnou hudbou a rozevlátými kostýmy završenými malbami na obličeji. Tyto velmi působivé, avšak zcela odlišné a výrazné styly vedle sebe působí poněkud rozpačitě.

V roli robota se střídají Daniel Rymeš a Marco Salvadori. Foto: MdB

Nejlepší herecký výkon nelze připsat nikomu jinému než Danielu Rymešovi, který se v muzikálu objevuje v roli vyspělého robota. Nacvičené, lehce strnulé pohyby spolu s výtečně namaskovanou tváří jsou opravdu působivé.

V roli Maleje se během představení vystřídali dva představitelé, při premiéře to byl dětský herec Martin Bajer a Lukáš Janota. Oba zvládli svoji roli více než dobře, Martinu Bajerovi se podařilo ubránit přílišnému emočnímu důrazu, ke kterému nejen jeho role svádí.

Foto: MdB

Názor informuji.cz: 70%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Místo konání: Městské divadlo Brno

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!