Kamery na jevišti a temnota v duši. Kosmos na Nové scéně bravurně využívá techniku live-cinema

Kamery na jevišti a temnota v duši. Kosmos na Nové scéně bravurně využívá techniku live-cinema85%

Umělecký šéf brněnského HaDivadla poprvé předvedl svůj režisérský um publiku pražského Národního divadla. Na Nové scéně rozehrál v inscenaci Kosmos vyprávění plné dusivé atmosféry, temnoty, absurdna a nečekaného humoru. Originálním způsobem k tomu využil techniku live-cinema a vytvořil tak tíživé dílo, které sice není pro každého, ale rozhodně stojí za to.

Ivan Buraj, umělecký šéf brněnského HaDivadla, režisér s výrazným rukopisem a čerstvý držitel Ceny Divadelních novin za režii inscenace Maloměšťáci, debutoval v Národním divadle. Předvedl zde adaptaci románu Kosmos polského spisovatele Wiltolda Gombrowicze v české premiéře.

Jeden z nejvýznamnějších polských spisovatelů 20. století ve svém „filosofickém thrilleru“, jak je často román Kosmos nazýván, vypráví o mladém hrdinovi Witoldovi, který z Varšavy prchá do podtatranského městečka Zakopané. Společně s přítelem Fuksem se zabydlí v rodinném penzionu a zaplétá se do řady nevysvětlitelných situací od oběšeného vrabce, přes zvláštní šipku na stropě jídelny až po lidského oběšence.

foto: Martin Špelda

Román zdramatizoval režisér inscenace společně s Janem Kačenou. Zachoval zvláštnost románu, která spočívá v rozporu mezi vnitřkem a vnějškem – vše se totiž odehrává v hlavě hlavního hrdiny. Pro zobrazení této perspektivy si Buraj vybral techniku live-cinema.

Tato v poslední době čím dál častěji používaná metoda spočívá v živém snímání kamerami na jevišti a živém střihu a promítání. Dva kameramani neustále přítomní na jevišti tudíž snímají detaily, které zobrazují Witoldovo vidění světa. Divák sám zároveň sleduje svět z dálky, vidí například přes okna domu společnost konverzující u stolu a do některých místností naopak nevidí vůbec.

foto: Martin Špelda

Inscenace klade vysoké nároky na herecké výkony všech protagonistů, kteří musejí skloubit intimní herecký výraz pro kameru společně s jevištním herectvím. Náročných rolí se však herci zhostili bravurně. Vyniká představitel hlavní role Matyáš Řezníček, který skvěle zvládl přerod z obyčejného a nenápadného hrdiny na šílence, který se stále více zaplétá do chaosu a temnoty své mysli.

Díky skvěle zvládnuté projekci a výborným hereckým výkonům má inscenace výjimečnou atmosféru, která diváka chytne a nepustí. V tíze a napětí se pak blýskají situace s nečekaným humorem (spojené především s neskutečně vtipným Ondřejem Pavelkou). Vyprávění padá do stále větší a větší absurdity, která klade vysoké nároky i na diváka a jeho pozornost, což znásobuje i stopáž více než dvou hodin bez přestávky. Burajův Kosmos na Nové scéně tedy rozhodně není odpočinkovou inscenací pro každého, rozhodně však stojí za to.

foto: Martin Špelda

Názor informuji.cz: 85%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Národní divadlo: Nová scéna nabízí i další akce

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!