Dánská dívka na Fidlovačce zaujme svou křehkostí, lehkou erotikou i zdravým humorem. V druhé polovině však ztrácí trochu tempo

Dánská dívka na Fidlovačce zaujme svou křehkostí, lehkou erotikou i zdravým humorem. V druhé polovině však ztrácí trochu tempo75%

Příběh o jedné neobyčejné dánské dívce doslova obletěl svět. Nejprve v knižní podobě, poté i v té filmové. Nyní se Dánská dívka dočkala i zpracování pro divadelní prkna. Divadlo Na Fidlovačce představilo největší událost letošní sezóny – světovou premiéru divadelní adaptace stejnojmenné knihy s fascinujícím příběhem z pera amerického spisovatele Davida Ebershoffa.

Pražské Divadlo Na Fidlovačce získalo jako jediné divadlo na světě práva k dramatizaci knižního příběhu o bezpodmínečné lásce, obrovské osobní odvaze, a ještě větší touze být tím, kým se opravdu cítíte být. Příběh o dánské dívce proslavil oscarový film s Alicií Vikander a Eddiem Redmaynem v hlavních rolích. V české verzi tohoto úspěšného díla se v roli umělce Einera představí Daniel Krejčík, jeho manželku Gretu ztvární Petra Horváthová. Ústřední postavu celé inscenace získal Jiří Korn a těšit se můžete také na Anetu Krejčíkovou. Režie se chopil nadějný mladý režisér Jakub Čermák. Dramatizace se ujala Kateřina Jonášová.

Diváci jsou do inscenace vtaženi hned od prvotního usednutí do sálu, kdy se před nimi rozprostře minimalistická, ale efektivně udělaná scéna s hlavními postavami čekajícími přímo na jevišti, až se rozehraje první dialog. Ve chvíli, kdy vše začne, už tušíte, že tohle bude jízda. Od první minuty, prvního slova má inscenace spád, a je to zřejmé dáno zahajovacími hudebními prvky, které vás prostě umí rozproudit.

Petra Horváthová a Daniel Krejčík v inscenaci Dánská dívka

Postava profesora Bolka, kterou ztvárnil Jiří Korn, má symbolický význam. Ačkoliv se v originále profesor Bolk objevuje až ke konci příběhu, Jiří Korn nás příběhem Einera, Grety a Lili doprovází od samého začátku, čímž získává roli jakéhosi životního průvodci či pomocníka, který naznačuje cestu, kam se má duše vydat a jak má divák danou situaci vnímat. Díky této postavě průvodce dostává inscenace zcela jiný rozměr. I v případě, že jako divák neumíte číst mezi řádky, Jiří Korn vám do hlavy nenápadně vloží myšlenky, o kterých můžete po opuštění divadla přemýšlet.

Obdivuhodné herecké výkony spojené s minimalistickou scénou a dobře zvolenými efekty

O skvělou podívanou se však postarali i ostatní účinkující. Daniel Krejčík se s nelehkou rolí popral bravurně a přímo před očima diváků se z úspěšného umělce a milujícího manžela měnil v osobu nejistou sama sebou. On ji jen nehrál, on se jí vážně stal. Až na konci našel své pravé já. I u jeho manželky Grety (Petra Horváthová) jsme mohli pozorovat jistý vývoj, i když nebyl ústřední zápletkou příběhu. Sledujeme, jak si manželský pár postupně střídá své společenské pozice a v průběhu hry se upevňují jejich role.

Zvolené prvky inscenace perfektně podtrhovaly celou atmosféru, ať už se jednalo o světelný rám, který byl využit pro posunutí děje do nejrůznějších rovin, přes odpočet hodin, stroboskopické efekty nebo jednoduché znázornění tvůrčího procesu při malbě pouhým využitím plechovek s barvou. V tomto případě určitě platí, že někdy stačí jen málo. Minimalistická scéna neodváděla naši pozornost od příběhu ani od poselství, které by hra měla přinášet.

Jiří Korn jako profesor Bolk

Bohužel po přestávce ztratila inscenace trochu spád, který byl nastaven v první polovině. A tak mohlo mnohým přítomným přijít, že se jen oddaluje závěrečné vyvrcholení. Proměna Einera v Lili by si zasloužila o trochu víc času. Kladně však lze hodnotit úplný závěr celého představení, kdy se z Einera zrodila Lili, která byla symbolizována jako anděl, který ve světelném rámu přistupoval dokončit své poselství. Z bohémského Einera se stala andělsky čistá Lili, která s pomocí uvědomělého a pokrokového profesora Bolka dokázala nemožné.

Dánská dívka v Divadle Na Fidlovačce

Světová premiéra divadelního zpracování Dánské dívky v Divadle na Fidlovačce je určitě povedeným kouskem, který se jistě zapíše do dějin stejné jako celý příběh. Nelehký úkol tvůrců poprat se s něčím, co vlastně ještě nebylo nikdy vytvořeno, byl zvládnut téměř dokonale a můžeme říct, že všichni diváci se mají na co těšit. Ačkoli mohly přijít obavy, že hra bude pojata příliš moderně tak, jak to u současných adaptací bývá zvykem, naplněny nebyly. Tento příběh navíc nabízí prostor k mnohým vulgaritám a přehnané erotice, naštěstí však všeho bylo použito s mírou. Na druhou stranu ve hře, jako je tato, se erotice vyhnout nelze. Navzdory původnímu skeptickému přístupu, zda se režisérovi podaří poněkud kontroverzní téma pojmout tak, aby diváci neodcházeli uraženi a dotčeni, se mu to povedlo.

Pokud vám vadí pár nahých těl, trochu sexuální atmosféry a propojení aktuálního tématu s humornými scénkami odlehčující vážnost příběhu – asi nebude Dánská dívka pro vás. Pokud se však dokážete koukat na tuto problematiku s otevřenou myslí, doporučujeme jeden večer zavítat na Fidlovačku, protože tahle inscenaci si zaslouží být oslavována. Nechybí zde dobré i špatné emoce, humor i napětí a závěr, který způsobí husí kůži a zanechá ve vás mnoho nejrůznějších myšlenek pro budoucí diskuze.

Názor informuji.cz: 75%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Dánská dívka na Fidlovačce zaujme svou křehkostí, lehkou erotikou i zdravým humorem. V druhé polovině však ztrácí trochu tempoDánská dívka na Fidlovačce zaujme svou křehkostí, lehkou erotikou i zdravým humorem. V druhé polovině však ztrácí trochu tempoDánská dívka na Fidlovačce zaujme svou křehkostí, lehkou erotikou i zdravým humorem. V druhé polovině však ztrácí trochu tempo
 

Mohlo by se ti líbit...

Divadlo Na Fidlovačce nabízí i další akce

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!