Don Quijote v Huse na provázku nedokázal zajímavé téma vytěžit, inscenaci chybí celistvost

Don Quijote v Huse na provázku nedokázal zajímavé téma vytěžit, inscenaci chybí celistvost65%

Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha španělského spisovatele Miguela de Cervantes y Saavedry patří mezi nejstěžejnější romány španělské literatury. Ikonické dílo, které tematizuje rozpor mezi skutečností a fikcí, si do svého repertoáru vybralo i divadlo Husa na provázku.

Inscenace s názvem Don Quijote není věrnou kopií své literární předlohy, slavným románem Saavedry se pouze inspiruje. To ostatně napovídá i samotný podtitul „neskutečná diskusní show o skutečnosti“Režisér Jan Mikulášek, který si v loňském roce vysloužil pozornost diváků i médií díky úspěšné adaptaci Bernhardova Mýcení v Divadle Na zábradlí, provází diváka televizním diskuzním pořadem zaměřeným na osobnost Saavedry, přičemž největší pozornost je samozřejmě věnována právě jeho neslavnějšímu románu.

V hlavní roli moderátora Dušan Hřebíček © Ivo dvořák

Zdroj diskuze přitom není jediným pojítkem, které inscenaci s Donem Quijotem spojuje. Moderátor v podání Dušana Hřebíčka začne mít během natáčení stého dílu svého diskusního pořadu pocit, že nic není takové, jaké by mělo nebo mohlo být. Stejně jako slavný rytíř i on postupně začne ztrácet schopnost rozpoznat skutečnost od fikce a pravdu od lži. Za zmínku také stojí působivé kostýmy Marka Cpina mnohdy obohacené o renesanční prvky.

Téma, které se režisér rozhodl zpracovat, je v současné době velice přitažlivé. Spojení s televizní diskuzí, která je vysílána živě, přímo vybízí k úvahám o manipulaci a moci polopravd. Škoda jen, že Mikulášek nedokázal námět plně vytěžit. Naťukává sice mnoho dílčích témat jako například nesnadné prosazování žen v mužském prostředí, přátelství nebo sebedestruktivní neschopnost oprostit se od minulosti, žádné z nich však nedovede plně do konce.

Během představení se vystřídá mnoho scén. To se často děje pomocí hry se světlem, která u diváka vyvolává pocit střihu, což zcela výtečně koresponduje se zasazením příběhu. Jednotlivé výstupy však působí nesoudržně a ani na konci představení nezískává divák pocit, že získal nad jednotlivými výstupy nadhled, který by mu umožnil zasadit si jednotlivé části do mozaiky tvořící soudržný příběh. Inscenace tak působí poněkud ploše, pouze jako nahodilý sled útržků vzpomínek pomateného člověka.

Inscenace nese podtitul „neskutečná diskusní show o skutečnosti“ © Ivo Dvořák

V inscenaci vystupuje velká část provázkovského souboru např. Milan Holenda, Dalibor Buš nebo Ivana Hloužková, nejvýraznější je však bezesporu herecký výkon Dušana Hřebíčka (moderátor), který se do paměti publika zapsal například v představení Vitka, kde ztvárnil roli skladatele Bohuslava Martinů. Postava, kterou ztvárňuje tentokrát, je svým charakterem velice složitá, Hřebíček se jí však zhostil velice dobře, propůjčuje jí jistou dávku noblesy a smutku, díky čemuž nelze moderátora vnímat černobíle. Jako novodobý Don Quijote se dokázal zcela ponořit do boje o vlastní pořad, ve kterém ho zaplavují pouze pocity zmatení, strachu, zklamání a bezmoci.

Foto: © Ivo Dvořák

Názor informuji.cz: 65%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!