Phoenixova cesta k chaosu a Oscarům. Joker povýšil komiks na úroveň brilantních osobních dramat

Phoenixova cesta k chaosu a Oscarům. Joker povýšil komiks na úroveň brilantních osobních dramat90%

Todd Phillips servíruje svou verzi zločinného klauna jako intimní drama na pomezí deziluze a chaosu. Z Phoenixova výkonu běhá mráz po zádech, z tradičního záporáka totiž udělal víc než jen komiksovou figuru. Vymaloval ho všemi barvami v moderním světě plném nenávisti a záště.

Člověk bez naděje na úspěch natož normální život nebo postavička z fiktivního Gothamu, která stojí za jedním z nejikoničtějších smíchů v historii kinematografie. Málokdo čekal, že se v nejbližších letech po smrti Heatha Ledgera objeví herec, který si troufne na roli prince zločinu. Jokera si zahrál už Jared Leto v kriticky nepříliš dobře přijatém snímku Sebevražedný oddíl. Navíc dostal relativně málo prostoru, aby celé klaunovo šílenství mohl rozehrát. Nyní se taštičky s make-upem chopil po dlouhém zvažování Joaquin Phoenix a ve Phillipsově komornější adaptaci představil Arthura Flecka v jeho dechberoucí lidské podobě. Pokud Ledger exceloval v chaotické filmové jízdě, Phoenix nyní samotný chaos pomohl vytvořit.

Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) se touží prosadit jako stand-up komik. Omezuje ho však jeho handicap, životní situace a posměch ostatních. Pod maskou klauna je na ulicích přepadáván a svět, pokud ho vůbec vidí, v něm spatřuje pouze chudáka z nejnižší společenské třídy. Stačí však jeden načasovaný impuls, po kterém pohár přeteče, a zoufalý člověk otevře hráz svému šílenství.

Zapomeňte na chemické znetvoření, Harley Quinn nebo Batmany. Todd Phillips nabízí prostřednictvím Phoenixe psychoanalýzu nemocného člověka, kterého zlomí stav společnosti. V Jokerovi nevíte, zda se díváte na skutečnost či fantazii. Ani totiž netušíte, že byste v takových rovinách měli u filmu přemýšlet. Náhle ale přijde zlom, který zapůsobí jako blesk z čistého nebe.

Zapáleni hluboko do příběhu strádajícího Arthura Flecka najdete pro jeho činy a úvahy pochopení. Bouře ale přijde, a při ní budete svědky přerodu intimního Phillipsova dramatu v mrazivou a velkolepou podívanou, při které na vás hřímá fantastický soundtrack Hildur Guðnadóttir (Černobyl) a kamera Lawrence Shera roztáhne křídla a z detailů a osobního vyprávění skočí rovnou do šílenství a hysterie nolanovského formátu. Smích, který zpočátku vidíte jako nešťastnou hříčku osudu, se stává zvukem, který vás bude pronásledovat ve snech.

Joker servíruje přímou, avšak ve volném tempu předkládanou dějovou linku s deziluzemi, zvraty a výtečným závěrem a rozhodně nepůsobí jako komiksový film. I tím může být vzorem pro budoucí tvorbu, která konečně smaže hranici mezi fanoušky adaptací s jejich oblíbenými hrdiny a náročným publikem. Bezpochyby pomůže i nevyhnutelný oscarový lesk.

Kdy a kde dávají film: Joker