Obžaloba Polska i konzumního života. Jiní lidé nešetří boháče ani chudáky

Obžaloba Polska i konzumního života. Jiní lidé nešetří boháče ani chudáky  70%

Polský režisér Grzegorz Jarzyna si vzal do parády hiphopovou básnickou skladbu prozaičky a dramatičky Doroty Masłowské, aby na jejím základě vytvořil divadelní hru bilancující na hraně absurdna a šílenosti.

Jeden z nejvýznamnějších polských divadelních souboru TR Warszawa je známý tím, že se snaží hledat nové formy divadelního jazyka. I v případě Jiných lidí nezklamal. Diváky v první chvíli totiž ohromí především velké videoobrazovky, na nichž se kombinují natočené záznamy s ‚živým vysíláním‘ toho, co se právě děje v zeleném studiu za nimi. Právě zelené pozadí pak pomáhá tvůrcům popustit uzdu své fantazii a vytváří působivý videoart.

V druhé fázi pak začne divák vnímat hudbu a text skladby, která prochází celým představením. V té třetí pak samotné účinkující, kteří se převtělili do postav několika současných Varšavanů. Postupně vyplouvají na povrch jejich neurózy, deprese a závislosti, ale rovněž touhy a potlačovaná traumata. Jakmile dojde k jejich uvolnění, tempo nabírá na obrátkách, až dojde k výbušného závěru.

Důležitou, možná nejdůležitější roli v celé inscenaci však hraje samotná Varšava prostupující jako temný stín příběhy všech postav. Místo, kde ve smogovém mračnu není nouze o drogy a chlast, metropole plná kariéristů, ale i ztroskotanců, kteří se svých životních snů už dávno vzdali. Kvůli autentičnosti se na představení podíleli nejen varšavští hiphopeři a umělci, ale rovněž desítky obyvatel města. A na celkové atmosféře je to skutečně znát.

Jiní lidé jsou portrétem Polska a zároveň jeho obžalobou. Kritika xenofobie, nesnášenlivosti, komerce a nenávisti z inscenace přímo čiší. I proto se autor Grzegorz Jarzyna podle svých slov vůbec poprvé setkal s výraznějším tlakem ‚polské cenzury‘. Jeden z nejvýznamnějších polských režiséru současnosti však neustoupil a svým kontroverzním pojetím tak zvedá ze židle nejednoho polského funkcionáře.

Jiní lidé jsou však zároveň inscenací místy poměrně zdlouhavou. Veškerý svůj potenciál totiž naservírují divákům hned v úvodu - barevné videoartové projekce, hlasité rytmy, polský rap. To vše doplněné výraznými protagonisty a působivou světelnou show. Celá show kolem se tak občas stává skutečně nudnou. Některé vedlejší linky působí zbytečně, hra ztrácí dynamiku a i šílenost sobě vlastní. I tak se však jedná o kousek, který stojí za zhlédnutí. Na podobné odvážné kousky totiž Česká republika pořád ještě čeká.

Hru v České republice uvedl mezinárodní festival Divadlo v Plzni jako svou závěrečnou inscenaci. Jedná se o čerstvou novinku, která měla v Polsku premiéru teprve v březnu tohoto roku.

Foto: Festival Divadlo

Názor informuji.cz: 70%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Obžaloba Polska i konzumního života. Jiní lidé nešetří boháče ani chudáky  Obžaloba Polska i konzumního života. Jiní lidé nešetří boháče ani chudáky
 

Mohlo by se ti líbit...

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!