Filozofující Pitt ve vesmíru hraje prim vizuálními efekty, hloubce nolanovské odyssey ale nesahá ani po kotníky

Filozofující Pitt ve vesmíru hraje prim vizuálními efekty, hloubce nolanovské odyssey ale nesahá ani po kotníky60%

Režisér James Gray vyslal ostříleného hereckého veterána ke hvězdám, aby zamezil katastrofě na planetě Zemi. Neptunská cesta je úžasná na pohled, ale scénář má víc děr než Měsíc kráterů.

Odpovědi, které hledáme, máme přímo na dosah. Tak zní motto snímku Ad Astra, nového vesmírného dobrodružství s hvězdným obsazením. Je to také heslo silně zavádějící. Pittova cesta za ztraceným a možná i zlotřilým otcem necílí na fantastické objevy, jak nám naznačuje. A svoji zajímavou psychologickou dějovou linku založenou na vztahu otce se synem rozhodně nevyužívá dosyta. Z hezkého raketoplánu se tak po startu vysypou jen solidní herecké výkony, nikoliv však s oscarovým leskem, a konstatování, že filmová fasáda také není k zahození.

V blízké budoucnosti jsou Měsíc a Mars kolonizovány. Na Zemi funguje moderní anténa, která má sloužit k hledání mimozemského života. První expedice, která se vydala na okraj galaxie, je už dvacet let nezvěstná. Syn jejího tehdejšího velitele H. Clifforda McBrida (Tommy Lee Jones) Roy McBride (Brad Pitt) je povolán zpravodajskými službami, aby zjistil, zda mise nezpůsobuje katastrofické výboje postihující Zemi. Jeho otec totiž stále může být naživu. Mohl u Neptunu dosáhnout svého cíle?

Pittova vesmírná mise sází hodně na efekt. Místo řádného dramatu je obalována nelogickým jednáním, přílišnou snahou spojit řadu prvků v rámci dvou hodin stopáže a únavnými a prázdnými voiceovery. Neubráníme se srovnání s výjimečným Interstellarem, kde Christopher Nolan dokázal vymačkat z kosmu maximum včetně skvělých hereckých výkonů, vizuálního provedení a napínavého příběhu se zvraty a skvělým rozuzlením. Pokud chtěl Grayův film mířit tamtéž, nemohl víc minout.

Ad Astře rozhodně nelze upřít skvělé vizuální roucho. Efekty se povedly na jedničku a nemáme sebemenší důvod nevěřit, že Pitt kráčí, letí či přemýšlí (dost často nahlas) ve vesmíru. Vtipné jsou také zmodernizované dopravní uzly. Let na Měsíc či Mars vypadá jako pohodový spoj z Prahy do Londýna, kde vám nabídnou horký ručník a buráky. Ani herecké výkony nejsou špatné. Pitt jako zahloubaný, až roboticky klidný Roy předvádí nadstandard a Tommy Lee Jones je mistrem v zakaboněných pohledech. Ruth Negga na Marsu oživuje stagnující děj, i když dostala od scenáristů také pořádně naloženo. K politování jsou spíš Donald Sutherland a Liv Tyler. Oba sice hrají obstojně, ale dostávají minimum prostoru. Hlavně Tyler je jaksi do počtu a romantická linka, která má vysvětlovat Pittovy emoce, je velmi slabá.

S tím souvisí i přemíra obsahu a poselství, které se snaží tvůrci do hvězdného výletu napáčit. Ve výsledku Pitt dělá naprosto nelogická a nebezpečná rozhodnutí na základě minimálních informací, případně emocí, u kterých nám tak dlouho bylo předkládáno, že žádné nemá. Divák místy netuší, co je jeho pravým cílem, a v momentě, kdy má přijít velké finále, je rozuzlení přinejmenším zklamáním.

Odpovědi, které jsme hledali, byly možná na dosah, ale nakonec je ve změti vesmírného smetí nezachytil ani Pitt, ani Jones a vlastně ani Gray. Jediné, co zbylo v hlavě, jsou blázniví vesmírní piráti a nekonečné filozofování o nesmrtelnosti vesmírného chrousta.

Kdy a kde dávají film: Ad Astra