Pražské křižovatky lákají na výjimečná zahraniční představení. Prozkoumají způsoby, jakými může být divadlo politické

Pražské křižovatky lákají na výjimečná zahraniční představení. Prozkoumají způsoby, jakými může být divadlo politické  

Mimořádná zahraniční představení slibuje třetí ročník mezinárodního divadelního festivalu Pražské křižovatky. Půjde navíc o inscenace, které nebudou moci divadelní fanoušci zhlédnout nikde jinde v České republice.

Hlas, naslouchání, slyšení. To je téma, které zastřešuje letošní ročník festivalu Pražské křižovatky. Zachytí hlasy zábavy, nicméně nechá mluvit i publikum, nebo utichne úplně. Chce tak mimo jiné připomenout dědictví Václava Havla, ale rovněž řešit vztah divadla s politiky a připomenout třicáté výročí sametové revoluce. Kromě inscenací samotných se návštěvníci festivalu dočkají i přednášek, besed s tvůrci a workshopů.

Zahajovacím představením se stane Fantasia v podání polského divadla TR Warszawa. Na jevišti se návštěvníci dočkají šestice herců, kteří dostávají instrukce, kým se mají zrovna stát. S inscenací českého režiséra Jiřího Havelky pak na Novou scénu Národního divadla dorazí Slovenské komorní divadlo Martin. Zem pamäta zkoumá osud slovenské normalizační popové hvězdy Karola Duchoně a je vystavěna na řadě tehdejších písní. Co je člověk ochoten obětovat pro slávu a jak showbyznys funguje v socialistické zemi?

Zatímco taneční představení bez pohybu Muyte Maker nabídne především intenzivní mimiku, Novozélanďanka Kate McIntosh v performanci All Ears provádí přímo před diváky akustické experimenty. Němka libanonského původu Rima Najdi ve svém scénickém koncertu Happy New Fear kombinuje experimentální hudbu se zvukovým designem, projekcemi a živou rozhlasovou hrou. Najdi doveze rovněž projekt Dress ME How YOU Like, během něhož budou malé skupinky diváků oblékat autorku v divadelní šatně. „Je to zábavný a intimní způsob kontaktu s performerkou, který intenzifikuje stereotypy, jež vkládáme do oblečení ve spojitosti s kulturou,“ vysvětlují organizátoři festivalu.

Jak mezi sebou komunikujeme? Na to se budou snažit odpovědět dvě komunikační cvičení Building Conversation. Konverzaci beze slov, která je první z nich, inspirovalo každoroční setkání Inuitů, kdy se schází jejich náčelníci, aby na sebe hodiny beze slov koukali. Inspiračním zdrojem se autorům stala rovněž performance Mariny Abramović The Artist Is Present, kdy ji návštěvníci mlčky hleděli do očí po určitý vymezený čas. Druhé cvičení nese název Společné myšlení a zaměřuje se na výzkum kvantového fyzika Davida Bohma, podle něhož existuje samoregulační mechanismus, díky němuž je schopna skupina lidí debatovat i bez moderátora.

O závěr festivalu se pak postará Julia, inscenace brazilské režisérky Christiane Jatahy. Děj se odehrává ve vile v Riu de Janeiru, kde propadává dcera pána domu vášni k otcovu černošskému řidiči. Představení láká na hru s city, manipulaci a na reflexi sociálních nerovností v místech, o nichž mají diváci jen malou představu.

Pražské křižovatky se odehrávají v termínu od 30. září do 6. října na Nové scéně Národního divadla. 

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Národní divadlo: Nová scéna nabízí i další akce

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!