Osmý ročník Fresh Film Festu se chlubí zvučnými jmény a uznávánými snímky

Osmý ročník Fresh Film Festu se chlubí zvučnými jmény a uznávánými snímky 

Již včera, ve středu, startoval osmý ročník festivalu studentských filmů Fresh Film Fest. Za těch několik let své existence tento oblíbený karlovarský (a již podruhé pražský) fesťák si zasloužil renomé důstojného hráče na české festivalové scéně, a přívěšek „studentský“ začal postupně mizet. Snímků začínajících tvůrců FFF nabízí pořád úctyhodné množství, po jejich boku se ovšem objevují i novinky světoznámých režisérů oceněné mimo jiné v Cannes a na Berlinale. Příkladem budiž zahajovací film – drama Blue Valentine, které vyneslo účinkující Michelle Williams nominaci na Oscara. K zhlédnutí se nabízí i již v českých kinech běžící Lůno s odzbrojující Evou Green, nebo Zlatým medvědem oceněný kontroverzní celovečerák Elitní jednotka od Josého Padilhy.

Letošní ročník se zase může pochlubit bohatou výbavou: 120 filmů reprezentují 12 festivalových sekcí. Dle ředitele festivalu Martina Pošty byl značně posílen nesoutěžní program: kromě výše zmíněných snímků můžeme uvést i Žluté moře, korejské drama mladého režiséra Na Hong-jina kombinující prvky mafiánských trháků a drsné akce. Zábavný dokument Banksy: Exit Through the Gift Shop poodkrývající nezasvěceným svět street artové tvorby za pomocí geniálního, ale tajemstvím zahaleného graffiti writera tvořícího pod pseudonymem Mister Brainwash se u nás již setkal s velkým ohlasem a vesměs pozitivními reakcemi recenzentů. Stejně tak jako Věznice Írán, snímek z ulic Teheránu, které publikum ocenilo na letošním Jednom světě. Když se na vážné téma necítíte, nemůže být lepší alternativy, než se vydat na zábavnou podívanou The Yes Man Fix The World, skutečný příběh dnes již slavné dvojice aktivistů, kteří převlečeni za vrcholové manažery, začínají „měnit svět“, a sice upozorňovat na problémy současné společnosti. Stejně neklasický filmový zážitek nabízí dobrodružný horor z minimalistického Finska: Rare Exports od režiséra reklam a videoklipů Jalmariho Helandera předkládá divákům příběh o opravdovém Santa Klausovi, který není tím přívětivým staříkem, jak ho známe dnes, ale obávaným přízrakem, jež dlí nedaleko usedlosti hlavního hrdiny – malého chlapce. Filmů plných výmyslů a fantastiky nesoutěžní sekce nabízí mnohem víc: jen namátkou Poll – hyperrealistická podívaná volně vycházející ze života německé básnířky Ody Schaefer – nebo Šepot v temnotách ve stylu fantastických béčkových filmů 50. let (tento snímek vedle tématicky podobného Volání Cthulhu je inspirován spisovatelem H.P. Lovecraftem).

Soutěžní program je letos rozdělen do čtyř sekcí, a to Fresh Generation (soutěž prvních a druhých celovečerních filmu s tahákem Jess + Moss pocházejícím z nezávislé americké produkce), Konfrontace, Theatre Optique (mezinárodní soutěž animovaných a experimentálních studentských filmů), a samozřejmě nesmí chybět ani Fresh Czech nabízející 10 filmů studentů tuzemských škol. Mým favoritem zatím rozhodně je výtvor německého režiséra chorvatského původu Transfer promítáný v sekci Fresh Generation. Nevšední reflexe evropské společnosti s kapkou humoru zobrazuje stárnoucí bohatý pár, který se omámí možností se za milion euro dostat do těl mladých afrických imigrantů (nejbližší projekce 27.8. v Kině 35).

Stejně jako loni se na Freshi promítaly seriály The Mighty Bush a Garth Marenghi’s Darkplace, letos můžeme vidět legendární kriminálku Police Squad! plnou humorných a nebanálních dialogů. Další příjemnou tradicí festivalu se stává i večerní open-air promítání za 0 korun: po loňském Střeláku přebírá štafetu Riegráč. I doprovodný program nabízí nepřeberné množství možnosti, jak se zabavit jinak než filmy. Několik workshopů – nejzajímavější z nich „3 zastavení s čerstvým filmem“ nabízí všem zúčastněným návštěvu kameramanské, animační a střihové dílny – taneční představení v Ponci nebo koncerty v Akropoli.

Hlavním důkazem, že si malý český festival za 8 let své působnosti vysloužil určité jméno v evropském filmovém prostředí, jsou jména hostů a porotců Freshe. Letos posuzují kvalitu soutěžních snímků například maďarský talent posledního desetiletí, režisér Benedek Fliegauf, tvůrce nekonvenčního Lůna, nebo Katarzyna Kozyra – v rodném Polsku dlouhou dobu velmi kriticky vnímána multiumělkyně, spektr jejíž zájmu se rozprostírá od sochařství až k filmu. Její video instalace a performance budete moci zhlédnout v rámci speciální sekce „In Art Dreams Come True“. Z českých významných osobností se porotcování zúčastní režisér Robert Sedláček a Jakub Dvorský, jenž má na kontě oceněné vizuální řešení filmu Kuky se vrací. Stejně jako loni festival nabízí sekci Lekce, ve které tentokrát vybírá herec, hudebník a režisér Petr Marek: vedle snímků od Věry Chytilové a Jana Němce, které Marek zařádil mezi ty, jež ovlivnily jeho kariéru, můžeme zhlédnout i filmy samotného režiséra, jako například v Karlových Varech uvedený Nic proti ničemu, který jinak budete moci vidět až po české říjnové premiéře.

Letos se promítá opět v Paláci Akropolis, Světozoru a divadle Ponec, nově také v Kině 35, doprovodný program se odehraje na FAMU a v Polském institutu. Cena vstupenek naštěstí i nadále zůstává příznivá – 69 Kč/film nebo 590 Kč (390 pro studenty, pedagogy a ZTP) za akreditaci na celou dobu festivalu. Všechny detaily, popisy filmů a podrobný program naleznete na webových stránkách Fresh Film Festu.

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Slavnostní zahájení festivaluBlue Valentine
 

Mohlo by se ti líbit...

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!