Meryl Streep skvěle trápí svědomí Sedmilhářek

Meryl Streep skvěle trápí svědomí Sedmilhářek75%

Diváci mají možnost zhlédnout druhou sérii seriálu Sedmilhářky stanice HBO. I v druhé sérii se setkáváme s bohatě vykreslenými silnými ženskými hrdinkami, které se ve svých životech potýkají s komplikovanými vztahy: mezi sebou, s muži, a tentokrát také vztahy mezigeneračními, především mezi rodiči a dětmi.

První série Sedmilhářek (Big Little Lies) nás v loňském roce zanesla do kalifornského městečka Monterey, kde se skupinka převážně bohatých a mocných žen vypořádávala se svými každodenními problémy, z nichž nejpalčivějším bylo násilí v manželství Celeste (Nicole Kidman). Seriál díky hvězdnému obsazení, působivým lokacím luxusních vil i atraktivnímu tématu získal velkou popularitu, takže oproti původnímu záměru vznikla druhá série. V ní sledujeme, jaké následky pro postavy má vyvrcholení první série, smrt Perryho (Alexander Skarsgård), násilného manžele Celeste.

Důležitým katalyzátorem dění druhé série je nová postava – Marie-Louis, Perryho matka, ztvárněná Meryl Streep. Ta přijíždí do Monterey nabídnout pomocnou ruku ovdovělé Celestě, brzy se ale pustí do pátrání po okolnostech synovy smrti a zásahů do už tak náročného života rodiny postižené tragickým úmrtím. Díky hereckému výkonu Meryl Streep i podařenému kostýmu (s nezbytným šátkem kolem krku) mrazivě uvěřitelná Marie-Louis je se svou chladnokrevnou manipulativností důkazem, že si lidé postižení traumatem ubližují bez ohledu na pohlaví či věk.

Seriálu je opět vlastní bravurní práce s gradací děje, občas zatíženého i méně poutavými problémy ze života vedlejších postav – to je především případ Madeleine (ztvárněné Reese Witherspoon), která do velké míry stále obrazovky ovládá díky své energii, přestože dění kolem ní nepřináší mnoho nového ani zajímavého. To ale není problém všech příběhů „Montereyské pětky“: naopak život cílevědomé Renaty je zasažen až karikaturním zvratem, který ji nově ukazuje jako ženu obětavou i pochybující, a tak ji zlidšťuje a přibližuje divákovi, jehož majetek zdaleka není tak nedozírných rozměrů.

Sedmilhářky jsou tak zdařilým příspěvkem do aktuální debaty o genderových vztazích. I samotná autorka knižní předlohy, australská spisovatelka Lian Moriarty, si všímá rozdílného způsobu, jak k ženám diváci a vydavatelé přistupují – ráda by se zbavila stigmatizující nálepky „ženské literatury“, asociující jednoduchoučkou „červenou knihovnu“.

Také vznikání seriálu bylo poznamenáno reflexí nerovných vztahů mezi pohlavími. Reese Witherspoon, představitelka jedné z hlavních postav a spoluproducentka série, je proslulá svým odmítáním plochých ženských rolí či účasti na projektech, ve kterých jsou ženy finančně odměňovány hůře než muži. Ostatně její producentské aktivity vznikly ze snahy tvořit filmy a seriály, ve kterých by vystupovaly silné a zajímavé hrdinky.

Feministické, či alespoň výrazně genderově citlivé je ale především samotné téma seriálu. To ovšem neznamená, že by se jednalo o nezajímavou ideologickou agitaci. Naopak, Sedmilhářky ohledávají postavení ženy v současné západní společnosti ze všech možných úhlů, netají se chybami a poklesky silných, bohatých či mocných žen, zdůrazňují jejich lidskou omylnost a slabost.

Druhá série Sedmilhářek přirozeně navazuje na zkoumání aktuálního tématu (v poslední době opět připomenutého případem Kevina Spaceyho) domácího násilí a znásilnění, kterým (nejčastěji) ženy čelí. I zde sledujeme, že násilí na ženách není omezeno na znásilnění v temném parku, Nicole Kidman mistrně ztělesňuje rozpolcenost ženy psychicky i fyzicky týrané milovaným mužem, traumatizované podivnou kombinací lásky, strachu a bolesti v manželství a ochotné obětovat své bezpečí pro zachování dojmu harmonického domova pro své syny.

K této problematice se pak připojují témata viny, (rodičovské) zodpovědnosti a hlavně traumatu, která Sedmilhářky zkoumají v bohaté paletě případů.

Názor informuji.cz: 75%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!