S knihou v ruce proti všem. Florencino knihkupectví je příběhem o střetu poetiky s anglickým establishmentem padesátých let

S knihou v ruce proti všem. Florencino knihkupectví je příběhem o střetu poetiky s anglickým establishmentem padesátých let75%

Adaptace slavného románu Penelope Fitzgerald sází na ústřední trio Mortimer-Nighy-Clarkson. Film je něžnou připomínkou, že slova na vázaném papíře a malá spojenectví jsou více než nenávist shora. V kině si ho užijí hlavně ti, kteří na svou lásku ke knize ještě nezanevřeli.

Jak zapůsobí na čtenářskou obec v Anglii 50. let Nabokovova Lolita nebo Bradburyho 451 stupňů Fahrenheita? A kdo v malém městečku bude literaturu kupovat? Film Isabele Coixet (Paříži, miluji tě, Řidičský průkaz) je pohádkou o tichém místě na ostrovech, kde se neplní sny snadno. Jeden takový se ale zhmotňuje s pomocí Florence Green s tváří Emily Mortimer. Její filmové knihkupectví je nejen nadčasovou kritikou vrchnosti a mocenské nadvlády, ale i připomínkou, že ne všechny knihy se dočtou a ne všechny příběhy skončí vítězstvím.

Florence Green (Emily Mortimer) otevírá v městečku Hardborough knihkupectví s progresivní moderní literaturou. Plní si tak svůj sen a zahání smutek po smrti manžela, rovněž velkého milovníka knih. Když ale začne propagovat nyní už klasická prozaická díla, probudí v místních vlnu nevole. Speciálně pak v jedné z nejmocnějších žen v okolí, Violet Gamart (Patricia Clarkson), která udělá vše pro to, aby Florenciny naděje na obchod a kulturní naplnění lehly popelem.

Snímek Isabele Coixet nedisponuje nějakým složitým příběhem, ale právě zde platí otřepané "v jednoduchosti je síla". Základem dramatu je perfektní casting, kterému vévodí kouzelná Emily Mortimer, spolu s krásně zlou Patriciou Clarkson a šarmantním Billem Nighym v roli vášnivého čtenáře/podivína. Jejich herecké duely (všichni se na plátně naráz nesetkají) jsou potěchou oka, i když mohou být v řadě případů tišší a skoupé na dlouhé dialogy. O to víc ale na diváka působí.

Samotná dějová linka se pak logicky snoubí s velkou láskou autorů a pochopitelně také autorky předlohy Fitzgerald k literatuře. Potkáváme různorodé postavy, které by o vazbu knihy ani nezavadily, a pak i ty románové charaktery, které si k sobě hledají cestu, případně nacházejí tajné zbraně na likvidaci druhých. Florencino knihkupectví je paradoxně velmi nadčasové, jelikož establishment jako takový má současně v ruce ještě silnější nástroje než kdy předtím a knižní poetika jako by se vytrácela v jejich mocenských hrách. Coixet na to reaguje po svém. Nechává snímku téměř dvouhodinovou stopáž a pečlivě vybírá závěr, navzdory atmosféře jako vystřižené z trochu modernější Pýchy a předsudku.

Pokud ale publikum nutně nehledá zadní vrátka a společenský přesah, může si v klidu vychutnat oddechovou romanci, kde ústřední roli hrají knihy a lidé, kteří je milují. Kde se utvářejí netradiční přátelství a platonická vzplanutí. A stejně jako u literatury se najdou diváci, kterým film vykouzlí úsměv na tváři a tací, pro které bude snažení Florence Green jen ztrátou času.

Názor informuji.cz: 75%

Kdy a kde dávají film: Florencino knihkupectví