KVIFF 2019: Staříci, The True Adventures of Wolfboy, Bez vědomí
Sdílej:Sdílet na FBTweetnoutS Ohodnoť
I čeští tvůrci přispěli výraznou mírou k zaplnění programu festivalu v Karlových Varech. Další sadu minirecenzí proto věnujeme právě jim. Představila se například komedie Martina Duška a Ondřeje Provazníka Staříci, u které se ale příliš nezasmějete. Diváci měli ale možnost vidět i skvělé první dva díly nového seriálu HBO Bez vědomí nebo americké drama českého režiséra Martina Krejčího The True Adventures of Wolfboy.
Pomalí a zmatení (Staříci)
Letošním nepříliš pozitivním překvapením byl snímek Staříci o dvou důchodcích, jejichž jediným cílem je zabít komunistického pohlavára z 50. let. Vydají se tak na cestu, na které musí nejdříve získat pistoli a bažanta na moč, a poté najít u soudkyně adresu zmíněného zloducha.
Komediálnost filmu těží víceméně pouze z toho, že hlavní postavy jsou v pokročilém věku. V mnohém tak připomíná letošní Teroristku, i když dvojici zkušených pánů musíme přiznat trochu větší vážnost a promyšlenost. Najdou se v něm ale i pasáže s potenciálem, hned na začátku, když teprve nad zločinem přemýšlí, a poté v závěru, kdy už jsou jen kousek od ospravedlněné popravy. Ale zbytek je stejně jako skuteční staříci pomalý, občas mu schází pointa, i když někdy vypustí nostalgický vtip, který rozesměje celé publikum.
Hodnocení: 40 %
Posilující nenávist (The True Adventures of Wolfboy)
Člověk si musí vážit sebe, ať vypadá jakkoli. To je pointa snímku The True Adventures of Wolfboy českého režiséra Martina Krejčíka. Hlavní hrdina v něm trpí nemocí zvanou hypertrichosis, která způsobuje, že celé jeho tělo včetně obličeje je pokryté chlupy.
Jemné drama učí diváky, že každý má své problémy, které je třeba respektovat a ne nenávidět. Nepoužívá k tomu naštěstí direktivní nebo okřídlené (a notně zrezivělé) fráze. Naopak. Daří se mu předkládat svou obhajobu "zvláštních" dětí mezi řádky, navíc pomocí postupně se rozvíjejícího a celkem překvapivě zakončeného příběhu.
Jeho zajímavost mu ale dodává zejména netradiční hlavní hrdina. Zabrnká tedy na strunu hlavně těch, které zajímají sociální témata. Zbytku možná bude připadat směsice queer, nemocných a zanedbaných dětí příliš podivná na to, aby si ji užili.
Hodnocení: 65 %
Precizní a nekompromisní drama (Bez vědomí)
Pustina, Terapie, Mamon, ale i Černobyl nebo Příběh služebnice. HBO nejen ve spolupráci s českou produkcí je už léta zárukou kvalitní podívané. Ačkoli takovou pověst není lehké udržet, letos v Karlových Varech opět se seriálem Bez vědomí dokázala, že patří k jedničkám na filmovém trhu.
První dva díly špionážní šestidílné série více než jen navnadily diváky. Přikovaly je k židlím a nepustily po celé dvě hodiny. Minisérie je pocitově i dobově podobná Rédlovi, nedávnému úspěchu České televize. Pomalu poodhluje svá předrevoluční tajemství a nenechá diváka ani chvíli odpočinout. Co minutu mu servíruje zajímavost či zápletku, nebo ho alespoň o nich nechává přemýšlet.
Navíc je ověnčen skvělými hereckými výkony například Martina Hofmanna nebo Martina Myšičky. Mírně za nimi zaostává snad jen hlavní protagonistka Táňa Pauhofová, která je v některých pasážích nepřesvědčivá.
Hodnocení: 90 %