Od realismu až k postimpresionismu. Zrod francouzského moderního umění mapuje výstava v Národní galerii

Od realismu až k postimpresionismu. Zrod francouzského moderního umění mapuje výstava v Národní galerii90%

Palác Kinských na Staroměstském náměstí v Praze hostí do 13. října mimořádnou výstavu francouzského umění druhé poloviny 19. a začátku 20. století z kolekce dánského muzea Ordrupgaard.

Unikátní výběr z rozsáhlé sbírky pojišťovacího agenta a mecenáše Wilhelma Hansena zapůjčilo dánské umělecké muzeum Ordrupgaard Národní galerii, před českou metropolí spatřili soubor děl návštěvníci v Kanadě, Francii nebo Švýcarsku.

Ženy-malířky i coby objekty zájmu umělců na výstavě v paláci Kinských. Foto: Kristýna Čtvrtlíková

Základem putovní výstavy s rozsahem šesti desítek obrazů jsou práce francouzských impresionistů, mezi nimiž nechybí malby Clauda Moneta, Edgara Degase, Augusta Renoira či Alfreda Sisleyho.

Expozice však neukazuje tento umělecký směr poslední čtvrtiny 19. století neukazuje sám o sobě, ale zasazuje ho do širšího historického kontextu. Přibližuje, co mu předcházelo, a na závěr také nastíní prostřednictvím menšího množství děl, jak pozdější výtvarníci impresionismus překonávali.

Nejstarším zástupcem mezi vystavenými je představitel francouzského klasicismu Jean Auguste Dominique Ingres, který se proslulé výstavy impresionistů v roce 1874, jež se stala milníkem v dějinách moderního umění, již nedožil. Expozice pokračuje realistickou krajinomalbou, stále ještě svázanou striktními pravidly o kompozici a technice.

Z výstavy Francouzský impresionismus – Mistrovská díla ze sbírek Ordrupgaard. Foto: Kristýna Čtvrtlíková

Ústřední pozornost však klade na obrazy zachycující éterický okamžik, momentální náladu a rozložení světla a stínů, které už se nebude opakovat. Styl, zprvu hanlivě pojmenovaný podle Monetova převratného díla Imprese: Východ slunce, výstava prezentuje v celé škále motivů, kterým se tehdejší výtvarníci věnovali, od krajin a mořských scenérií přes výjevy ruchu města až po řidší portréty – zde výstava poukazuje i na méně známé ženy-malířky, mimo jiné Berthu Morisot.

Vhodně strukturovaná a ucelená výstava s nerušivými kulisy v tlumených barvách se v samotném závěru poohlíží i za dvojicí nejvýznamnějších postimpresionistů, Paulem Cézannem a Paulem Gauguinem, jejichž tvorba předznamenala vznik jednak kubismu, jednak primitivismu. Pomyslnou tečkou je zátiší předního fauvisty Henri Matisse.

Claude Monet, Mořská scenerie, Le Havre, kolem 1866. Foto: archiv NG

Názor informuji.cz: 90%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!