Aladin přišel o svůj popkulturní přesah, ale jako milá pohádka z Agrabahu funguje

Aladin přišel o svůj popkulturní přesah, ale jako milá pohádka z Agrabahu funguje70%

Smithův džin se nakonec celkem povedl, hlavně když nenosí svůj digitální kabát. Největším triumfem hraného Aladina ale zůstává fakt, že Guy Ritchie Disneyho klasiku nezkazil. Dovedl ji k tíženému výsledku pro potěchu všech dětí.

Nemůžeme se příliš divit tomu, že nového Aladina budou filmoví fanoušci srovnávat s animovaným originálem, už kvůli výkonu Robina Williamse jako džina. Hodně se mluvilo o tom, kdo by ho měl v hrané podobě nahradit, až nakonec padlo jméno Willa Smithe. Volba prvoplánově nebyla špatná, strach začali mít příznivci pohádek od Disneyho až ve chvíli, kdy viděli uměle vytvořené, modré tělo v první upoutávce. Smith ale důstojně obstál a nesnažil se Williamse kopírovat. Díky tomu vidíme v kinech Aladina, který má slušný pohádkový potenciál pro malé děti, avšak až na výjimky naprosto žádné eastereggy nebo popkulturní přesah, které jsme u Williamse milovali. Sklenice je z optimistické perspektivy zpola plná.

V přístavním městě Agrabahu potkáváme zloděje Aladina (Mena Massoud), který při náhodné loupeži pomůže na trhu princezně Jasmíně (Naomi Scott) v přestrojení. Dvojice si padne do oka, ale královská krev může pojmout za chotě zase jen královskou krev. Aladin dostane příležitost až díky nebezpečné misi, na kterou ho vyšle zlověstný vezír Jafar (Marwan Kenzari). V Jeskyni zázraků najde lampu a v ní džina (Will Smith), který mu splní jakákoliv tři přání.

Příběh chlapce s čistým srdcem, opicí a létajícím kobercem je znovu muzikál a kromě hereckých partů budou znalci původního filmu hodnotit i pěvecké výkony. Z daných kritérií asi nejlépe vychází Naomi Scott. Její Jasmína disponuje kombinací charismatu, zlata v hrdle, a také funguje jako silná ženská postava, což současný svět kinematografie ocení. Aladin Mena Massoud je dostatečně zdatný zpěvák a jeho volba diváky také neurazí. Will Smith se na roli hodí, ať už srovnáváme nebo ne. I v civilu je to extrovert-bavič a komediální talent v něm třímá. Jak už ale bylo zmíněno, preferujeme ne-modrou verzi a možná spíš průměrný zpěv než rap klasiky Friend Like Me.

Co se však vůbec nepovedlo je vezír Jafar s tváří Marwana Kenzariho. I s přihlédnutím k tomu, že je snímek hlavně pro děti, rádci sultána chybí jakákoliv zlověstná aura a bát se ho nebudou ani školou povinní. Těžko říct, zda je to Kenzariho herectvím nebo faktem, že i v originále je vezír celkem hloupoučký záporák. Mnozí se také budou ošívat při moderním provedení dvou muzikálových hitů. A Whole New World sice uslyší diváci v tradiční podobě během filmu, ale u titulků dostanou R&B verzi od Zayna Malika a Zhavii Ward. To už raději Smithův rap, který si na konci taky vychutnáte celý.

Děti se u nového Aladina pobaví. Nechybí honosné triky, celkem vydařené vtípky a výprava. Některým příznivcům původního filmu ale bude přece jen chybět přesah i pro dospělé. Velcí fanoušci pohádek sice nebudou při více než dvouhodinové stopáži trpět, ale ty úžasné popkulturní odkazy a improvizace odešly s Robinem Williamsem. Tedy až na závěrečného Stallona-Ramba nebo pro českého diváka hodně vzdálený seriál Mystery Science Theater 3000. Ve výsledku tak můžeme zatleskat Ritchiemu, že příběh nepokazil pro další generace, které i nadále budou snít o stírání prachu ze staré olejové lampy.

Kdy a kde dávají film: Aladin