Ostravskou Inverzi protnula historie, ironie i Havel

Ostravskou Inverzi protnula historie, ironie i Havel90%

Hudba, filmy, divadlo, ale především literatura. Festival Inverze na konci května už podruhé pohltil ostravské Dolní Vítkovice, a tak se industriální scenérií nesla slova nejzajímavějších tvůrců současnosti.

Hvězdou minulého ročníku byl spisovatel Jáchym Topol, kterého atmosféra pohltila natolik, že odložil své naplánované pražské čtení, aby mohl zůstat až do konce. A přesně taková je Inverze. Otevírá prostor k neformální diskuzi v úžasném prostoru, který dýchá historií. O inspirativní myšlenky a hosty rozhodně není nouze.

Festival Inverze. Foto: Anežka Gavendová

Páteční program otevřel publicista a básník Petr Hruška, mimo jiné spolupracovník Respektu a Revolver Revue. „Ostrava nemá zůstat němá. Tento festival zdvihá pozornost ke slovu. Bojuje proti němotě, a to na mě dělá dojem,“ složil poklonu pořadatelům. Své čtení Hruška věnoval svému příteli a kolegovi Jaroslavu Erikovi Fričovi a zavzpomínal na jejich společné zážitky. Na pódiu Hruškovi sekundoval mladý hudebník Martin Dytko a díky této kombinaci bylo vystoupení naprosto vtahující.

Petr Hruška. Foto: Anežka Gavendová

Štafetu převzala spisovatelka Tereza Semotamová, která posluchačům přivezla svoji poslední knihu nazvanou Ve skříni. Tento počin byl nominován na cenu Magnesia Litera a svým nespoutaným jazykem oslovil nejednoho z přítomných. Jen o kus dál, ve velkém sále Provozu Hlubina svoji sbírku básní otevřela Marie Iljašenko. Její novinka Svatý Outdoor si o pozornost říká už svým názvem.

„Je to patron všech, kteří nechtějí být uvnitř. Vždycky je něco, co nás tam drží – rodina, partner, často i my samotní. Ta kniha mapuje, co dělat, když chcete vyrazit ven.“ Inspiraci bere autorka odevšad, často se ve své tvorbě však vrací do dětství. „Píšu i o nábytku. Není to povrchnost, je to spíše metafora démonů, kteří jsou v nás odmala. Básníci se vždycky babrají v sobě,“ komentovala původem ukrajinská básnířka.

Největším zážitkem pátečního dne byla pravděpodobně inscenace Moc bezmocných, kterou zpracovalo brněnské Divadla Feste. Představení zbořilo všechna očekávání, všechna pravidla. Diváci před vchodem do sálu dostali sluchátka, která si nasazovali ve chvílích, kdy je používali i herci. Hned po promítnutí rozhovoru s Petrem Pithartem se všichni při poslechu Havlových textů přesunuli ven a tím začalo dvouhodinové procházení areálu Dolních VítkovicMocí bezmocných v uších.

Herci sami recitovali autorova slova a doplňovali je dalšími výstupy v různých zastaveních. To vše se diváků očividně velice niterně dotýkalo. Šlo o nadmíru angažovanou, ale především osobní performanci, která se zaručeně zaryla pod kůži každému zúčastněnému. Divadlo tak poskytlo nový pohled na prožití Havlovy osobnosti a jeho myšlenek.

Moc bezmocných. Foto: Anežka Gavendová

Pozvánku do Ostravy přijala i Vendula Borůvková. Nejen že působila jako dramaturgyně v HaDivadle a nyní je šéfredaktorkou časopisu 100+1 historie, ale v minulém roce si připsala na konto také dětskou knihu 1918 aneb Jak jsem dal gól přes celé Československo. Ilustrace se ujal Vojtěch Šeda a společně se jim podařilo vykreslit barvitý příběh malého chlapce na pozadí velkých historických událostí.

Téma zaujalo a autoři si vysloužili Magnesii Literu za knihu pro děti a mládež. „Konec jsem neměla přesně vymyšlený, postupně to nějak vykrystalizovalo. Ale chtěla jsem takovou road movie,“ rozpovídala se Borůvková v diskuzi s diváky.

Festival Inverze. Foto: Anežka Gavendová

V závěru dne usedla před publikum Zuzana Fuksová. Veřejnost ji zná především z pořadu Buchty na Radiu Wawe nebo z uskupení Čokovoko. S nadhledem a ironií popisuje ve svých tweetech, které vyšly i knižně s titulem Cítím se jako Ulrike Meinhof, realitu každodenního dne, ať je sebevíc trapná nebo k pláči.

Foto: Anežka Gavendová

Názor informuji.cz: 90%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Areál Dolní Vítkovice nabízí i další akce

Místo konání: Areál Dolní Vítkovice

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!