Když šmejd naletí šmejdovi. Drábek uvedl Revizora v divadle ABC s úctou k předloze a se skvělými herci

Když šmejd naletí šmejdovi. Drábek uvedl Revizora v divadle ABC s úctou k předloze a se skvělými herci80%

Přestože je Gogolova slavná hra Revizor stará skoro dvě stě let, je stále velmi aktuální. O tom diváky přesvědčil režisér David Drábek, který hru uvedl v Městských divadlech pražských na jevišti divadla ABC. Na režisérovy poměry překvapivě umírněná inscenace stojí na úctě k předloze a skvělých hereckých výkonech.

Příběh o bezvýznamném úředníkovi Chlestakovi, kterého obyvatelé malého ruského městečka omylem považují za carského kontrolora, můžeme díky jeho neustávající aktuálnosti pravidelně vidět na prknech českých divadel. Městská divadla pražská uvedla Gogolova Revizora naposled před dvaceti lety. Nyní jej uvádí v autorské úpravě a režii Davida Drábka v divadle ABC.

Posaď svini do křesla, vyleze ti na stůl.

Komedie o parazitech, s jejichž světem zatřese jedině srážka s jiným parazitem, měla světovou premiéru již před 183 lety. Témata jako sobectví, natvrdlost či korupce však stále rezonují, což si Drábek velmi dobře uvědomil. Inscenace se tedy vyznačuje především úctou k předloze, jejíž motivy zachovává a zdůrazňuje.

Přestože na poměry režiséra, který proslul svými výraznými úpravami klasických textů, je výsledek překvapivě umírněný, neznamená to, že by byl „tradiční“. Ke zmíněným tématům Drábek například přidal v dnešní době naléhavý motiv rasismu díky postavě kupce, z něhož udělal utlačovaného čínského přistěhovalce.

Některé Drábkovy posuny však působí spíše nadbytečně. Týká se to například přidané svatyně, nacházející se v pravém předním rohu jeviště – magické místo, v níž postavy vždy mluví pravdu. Pracuje se s ní totiž jen nevýrazně a zajímavou pravdu se dozvíme pouze v případě Chlestakova sluhy Osipa, ostatní postavy nám sdělí pouze to, co už víme. Výraznějším posunem je také změna pohlaví postavy statkáře Bobčinského, z něhož se v této inscenaci stala žena. Následkem je ale jen přebytečný a nepříliš zábavný milostný trojúhelník mezi ní, statkářem Dobčinským a sluhou Osipem.

Smějete se? Sami sobě se smějete.

Drábek podle svých slov považuje Gogolovu hru za geniální a stále stejně „šťavnatou a pichlavou“. Neměl tedy potřebu příběh aktualizovat ani přenášet do české společnosti. Naopak nezvykle zdůraznil ruské motivy. Zajímavým nápadem je i umístění klíčových scén na zamrzlý rybník (odtud podtitul inscenace „Revizor On Ice“). Nejenže to herecké výstupy obohacuje o zábavné balancování na ledě, zjištění, že pod ledem jsou mrtvoly, přidává inscenaci na brutalitě a temnotě – nic totiž není, jaké se zdá.

Nejsilnější stránkou inscenace jsou herecké výkony. Do hlavní role úředníka Chlestakova Drábek obsadil mladého herce Tomáše Havlínka, s nímž spolupracoval již na inscenaci Kanibalky. Havlínek Chlestakova pojal jako oprsklého puberťáka s typickou přidrzlou dikcí, který velmi rychle pochopí omyl vesničanů a situace zneužije (Havlínkův opilecký výstup v hejtmanově domě patří k nejzábavnějším scénám inscenace). Největším marketingovým lákadlem inscenace bylo samozřejmě obsazení Václava Kopty a Pavly Tomicové do rolí hejtmana a jeho ženy. Volba to byla výborná – oba bavili a rozesmáli, dokázali však i přepnout do vážnějších poloh.  

Povedenou inscenaci doplňuje také výtvarné řešení, které zdůrazňuje ruský kolorit; malebná krajina také tvoří kontrast s charaktery postav. Revizora v divadle ABC také obohacuje skvělá hudba Darka Krále s několika písničkami v interpretaci herců.

foto: Patrik Borecký

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Městská divadla pražská: ABC,... nabízí i další akce

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!