Sochy, které se lépe hodí do přírody či soukromých prostor. Museum Kampa představuje dílo Jiřího Seiferta

Sochy, které se lépe hodí do přírody či soukromých prostor. Museum Kampa představuje dílo Jiřího Seiferta70%

Museum Kampa aktuálně představuje díla sochaře Jiřího Seiferta. Jak vystavit něco, co je a priori určené pro naprosto odlišné prostředí – exteriér, popřípadě intimní prostor? Velmi těžce, a na výstavě je to bohužel znát. I tak ovšem nabízí silný zážitek.

Výstava v Museu Kampa nabízí průřez celoživotní tvorbou sochaře Jiřího Seiferta. V prvním přízemním sále najdeme nejstarší Seifertova díla, zejména z pískovce, kde se nejvíce ukazuje pravdivost slov z doprovodného textu k výstavě: „...práce na podstavcích v bílém prostředí galerie nejsou tak zcela doma, patří spíše do přírody, zahrady, do lidského prostoru.“

„Sochařství je pro mne pevný kus země, který nesu v sobě, je pro mne jistotou, silou i slabostí.“ Pohled do expozice. Foto archiv autorky

Je tak škoda, že se tvůrci expozice nesnažili tento stav alespoň v této části zmírnit více vyhovující instalací (např. imitující les/louku/pole). Všechna díla, která jsou zde k vidění, více či méně evokují tradiční prvky naší krajiny – smírčí kříže, boží muka či kalvárie. Sterilní okolí jim výrazně ubírá na působivosti a duchu.

Pohled do první části výstavy, na fotografii je vidět dílo Zastavení (Kříž) z roku 1966. Foto archiv autorky

Druhou místnost naopak reprezentují díla povětšinou ze závěrečných let autorova tvůrčího období. Skoro až éterické, bílé mramorové a alabastrové sochy ukazují nejen autorův cit pro krásu, ale i smysl pro humor. Zejména Kámen pro radost vyloženě vybízí k dotyku, k hravosti zase Perforovaný kámen/Průzor skrz, kterým zde můžete pozorovat jiné Seifertovo dílo – Cumel.

Výstava nabízí i kreativní pohledy na jednotlivá díla. Foto archiv autorky

Návštěvníci mohou zhlédnout video, v němž Seifert hovoří mimo jiné právě o důležitosti místa, kde se dílo nachází, a o pokoře, kterou by měl (nejen) tvůrce mít. V následujícím prostoru také visí jeho velmi dobré – a také oceňované – kresby, skici k budoucím skulpturám.

Za zmínku jistě stojí i „domácké sochy“ z doby normalizace, které jsou komické a hřejivé, a přesto v celkovém vyznění trochu děsivé. Tvoří malinko bizarní interiér, kde najdete krom stylizovaných soch nábytku například Polštář z bílého mramoru, Lampu z opuky či Lusk ze sliveneckého mramoru.

Dílo z roku 1976 – Regál se záclonou a lebkou. Foto archiv autorky

Výstava rozhodně stojí za vidění. Škoda jen, že se organizátoři nerozhodli pro trochu odvážnější architektonické řešení s přírodními prvky, a že v neposlední řadě nedali návštěvníkům možnost ještě se více ponořit do autorovy osobnosti, třeba větším množstvím citací jeho zajímavých myšlenek a názorů.

Detail sochy Touha z roku 1995. Foto archiv autorky

Názor informuji.cz: 70%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Museum Kampa nabízí i další akce

Umělci:

Místo konání: Museum Kampa

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!