Nabídka, která se nedá odmítnout: nezapomenutelné momenty z trilogie Kmotr

Nabídka, která se nedá odmítnout: nezapomenutelné momenty z trilogie Kmotr 

Americký spisovatel s italskými kořeny Mario Puzo by ve čtvrtek oslavil sté narozeniny. Mezi jeho nejznámější počin bezpochyby patří román Kmotr z roku 1969, který byl o tři roky později adaptován na stejnojmenný film v režii Francise Forda Coppoly a dočkal se dvou pokračování. Připomeňte si ikonické scény z proslulé trilogie s Al Pacinem.

Dostal nabídku, kterou nemohl odmítnout…

Pravděpodobně nejslavnější výrok z celé trilogie padne v přibližně dvacáté minutě prvního dílu, kdy Michael Corleone vysvětluje své přítelkyni úspěch kmotřence jeho otce – zpěváka Johnnyho Fontaina. Don Corleone onou „nabídkou“ vyřešil problém s Johnnyho kapelníkem, který s ním nechtěl rozvázat smlouvou. Věta obsadila druhé místo na seznamu 100 nejlepších filmových hlášek podle Amerického filmového institutu.

Koňská hlava v posteli

Nabídku, která se nedá odmítnout, uvede don do praxe při vyjednávání s filmovým producentem, který nechce dát Johnnymu Fontainovi roli a kompromitující informace nepomůžou. A tak si donův právník a zároveň adoptivní syn Tom Hagen za oběť vybere nikoliv producenta, ale jeho milovaného koně. Proti jeho zabití protestovali aktivisté za práva zvířat a rozruch vzbudila i u samotného štábu. Režisér se ohradil tím, že použili hlavu z jatek v továrně na psí žrádlo. Na nechvalně proslulou scénu vzniklo mnoho parodií, mimo jiné i v seriálu Simpsonovi.

Vánoční atentát

Když si během vánočních svátků Vito na chvilku odběhne zakoupit ovoce, využijí vrazi nestřežené chvíle, kdy je don sám a bez ochranky, a začnou po něm nemilosrdně střílet. Těsně před pokusem o vraždu, kterou si objednal jeho protivník Sollozzo, protože se Vito zdráhal zapojit do drogového byznysu, si don vybírá z přepravky plné pomerančů. Ty se ve filmu objevují vícekrát a vždy předznamenávají něčí smrt, která se týká Corleonovy rodiny.

Revolver schovaný na záchodě

Michael se původně nechtěl zaplést do rodinných záležitostí. Když si však uvědomil, že je jediný, kdo může odplatit útok na otce, rozhodl se Sollozza a jeho ochránce, policejního kapitána McCluskeyho odstranit na vlastní pěst. Aby nepojali podezření, zbraň schoval na toaletě v restauraci. V dokumentu The Godfather Family: A Look Inside se Al Pacino zmiňuje, že díky této scéně zůstal obsazen – při zhlédnutí počátečních scén na svatbě se totiž jeho výkon příliš nezdál producentům a o jeho hereckém talentu je přesvědčila až část v restauraci.

Setkání s Apollonií Vitelli

Po vraždě Sollozza a McCluskeyho se Michael ukryje na Sicílii v rodném městě svého otce. Zde zažije „zásah bleskem“, když během toulek narazí na krásnou neznámou dívku. Se svými souputníky náhodou dorazí do kavárny jejího otce Vitteliho, aniž by měli ponětí o jejich příbuzenském vztahu. Bez okolků začnou rozebírat její půvab a zejména tvary, což otce rozčílí a mladíkům vztekle odvětí, že dívku nezná. Michael se dovtípí, že jde o jeho dceru, a tak Vittelliho o setkání s Apollonií uctivě požádá. Její představitelce Simonettě Stefanelli, která se ve filmu i obnaží, bylo v době natáčení teprve 16 let.

Sonnyho smrt na mýtné bráně

Když se Sonny řítí autem na pomoc své mladší sestře Connie, kterou zbil manžel Carlo, na mýtné bráně ho zablokují Barziniho gangsteři, kteří ho samopaly rozstřílejí na řešeto. Na konci snímku se dozvíme, že útok zinscenoval právě Carlo, což prozrazují nenápadné nápovědy – během předchozí potyčky kopal Sonny Carla do obličeje, to samé mu po smrti provedou i jeho vrazi. Brutální scéna byla inspirovaná neméně drsným koncem z o pět let staršího filmu Bonnie a Clyde.

Uznání Michaela coby dona Corleone

Poté, co Michael uklidnil svou manželku Kay, že nenechal zabít svého švagra Carla, přicházejí do jeho domu vrchní představitelé jeho klanu, líbají mu ruce a spontánně ho začínají oslovovat „done Corleone“. Kay konsternovaně přihlíží, než jeden z nich před jejím pohledem zavře dveře.

Zabití Freda během jeho modlitby na loďce

Kmotr II sice nedosáhl úspěchu originálního snímku, přesto udržel kvalitu poměrně vysoko. Mezi ikonické scény druhého a třetího dílu lze zařadit závěry obou pokračování. V prvním zmiňovaném je to vražda Michaelova bratra Freda, který (možná) neúmyslně zprostředkoval na svého mladšího sourozence útok v jeho sídle. Autor předlohy Mario Puzo se s režisérem Coppolou neshodli na tom, zda tuto scénu ve filmu použít, či ne. Puzo si vynutil podmínku, že Michael nechá Freda zabít až po smrti jejich matky.

Maryina smrt

Proslulým se stal i konec celé trilogie. Při pokusu o vraždu dona Corleone se atentátník netrefí a místo Michaela kulkou naplno zasáhne jeho dceru Mary. Tu ztvárnila režisérova dcera Sofia, která se stejně jako otec věnuje režii – mezi její nejznámější snímky patří Ztraceno v překladu či Smrt panen. Původně si ji však mohla zahrát Rebecca Schaeffer, kterou však v den konkurzu zastřelil fanoušek. Role mohla připadnout i Winoně Ryder, Julii Roberts nebo Madonně.

Foto: Paramount Pictures

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!