Český McDonagh? Bohužel... Pouze schizofrenní Teroristka, kterou zachraňuje skvělá Iva Janžurová

Český McDonagh? Bohužel... Pouze schizofrenní Teroristka, kterou zachraňuje skvělá Iva Janžurová40%

Film pro velmi nenáročného diváka, tak by se dal nazvat nový snímek Radka Bajgara s názvem Teroristka. Ostatní diváci budou totiž zklamaní ztracenou příležitostí k zajímavé tragikomedii s hvězdným obsazením.

Malou zahrádkářskou kolonii trápí zlo v podání Vlastimila Macha (Martina Hofmanna), démonického podnikatele, který ruší noční klid, podporuje myslivce, co střílí psy, a chce svobodným matkám sebrat jejich děti. Učitelka v důchodu (Iva Janžurová), už se na to nemůže dál dívat, a když zjistí, že starostka obce (Tatiana Vilhelmová) je zkorumpovaná, rozhodne se, že si u svého bývalého žáka (Pavla Lišky) opatří zbraň a zbaví město Macha jednou provždy.

Nový film Radka Bajgara, režiséra zábavné a celkem kvalitní komedie Teorie tygra (2016), bohužel trpí silnou schizofrenií. Nedokáže se rozhodnout, jestli chce být absurdní parodií nebo tragikomedií. Od začátku Teroristka působí, jako by do sebe někdo omylem smíchal dva různé filmy: jeden kvalitní s úžasnými hereckými výkony a silným příběhem, druhý, kde herci přehrávají a kde je scénář naprosto nedůvěryhodný.

Začněme scénářem, který ve svých silných momentech připomíná tvorbu irského dramatika, filmového scénáristy a režiséra Martina McDonagha, jehož nedávný snímek Tři billboardy kousek za Ebbingem má se zápletkou Teroristky mnoho společného. Ve středu dění obou filmů stojí žena, která se odhodlá vyjít naproti spravedlnosti, což by od ní nikdo neočekával. Oba filmy v sobě mají skvělé postavy, které mezi sebou vedou neskutečně reálné dialogy. A oba filmy jsou o hodně vážných věcech, ale přesto dokážou diváky rozesmát. Z Teroristky jsou nejlepší ty momenty, ve kterých učitelka konverzuje se svým bývalým žákem/recidivistou a on se jí snaží vysvětlit, že někoho zabít není vůbec jednoduché.

Bohužel nejdůležitější rozdíl mezi oběma filmy se skrývá v tom, že v Billboardech nestojí hlavní postava proti jednomu padouchovi, ale spíš proti celému městu, jehož obyvatelé se chovají jako normální lidé, ne jako záporáci z bondovek. Naopak Teroristka postavila postavu staré učitelky proti prvoplánovitému gangsterovi, který terorizuje celou zahrádkářskou kolonii. Už jenom způsob, kterým Martin Hofmann město terorizuje, je značně nadnesený a naprosto se vymyká reálnému světu. Hofmann například založí domobranu proti muslimským imigrantům, ze starých myslivců, které za sebou na motorce vozí mladí motorkáři, střílejících do černých a hnědých nafukovacích delfínů, kteří plavou v řece oblečení do záchranných vest. Působí to jako nevkusná parodie na Ku-klux-klan. Vůbec všechno zlo a špatné postavy jsou v Teroristce naprosto zparodované, směšné a neuchopitelné.

Napjatá scéna, kdy Janžurová míří brokovnicí na Hofmanna, je pro schizofrenii filmu příznačná: První polovina je plná napětí, ale zároveň humoru, který vychází z tragické situace, ale neodvádí od ní pozornost. Tempo scény je doslova vražedné a divák má pocit, že snímek míří do finále. Bohužel najednou přijde mnoho naprosto absurdních a nepotřebných zvratů, začne se opět nereálně vtipkovat a nakonec snímek ještě pokračuje dalších dvacet minut, přičemž se rozplyne v naprosté absurditě a zbytečné doslovnosti.

Herecké výkony se opět odvíjejí z dvojakosti Teroristky. Na jedné straně tu jsou postavy zahrané neskutečně skvěle a reálně: učitelka Ivy Janžurové, recidivista Pavel Liška nebo starý myslivec Jaromír Dulava. Na druhé straně jsou tu postavy, většinou zlé, které působí jako parodie sebe samých. Krásným příkladem je nesnesitelná zkorumpovaná starostka v podání Tatiany Vilhelmové - postava přehání každé slovo, každý pohyb, a divák by si snadno mohl pomyslet, že si do Teroristky odskočila z Babovřesek. Scény s touto postavou nezachrání ani bravurnost Ivy Janžurové.

Důležitým faktem je, že se tento snímek snaží upozornit na nešvary v naší společnosti, jako je xenofobie a rasismus nebo sexuální obtěžování/zneužívání. Bohužel přístup snímku je zase dvojsečný. Hlavní záporák ve filmu sexuálně zneužívá několik postav: Sekretářku starostky, u které to snímek nijak neřeší. Mladou matku samoživitelku, kterou sám film sexuálně objektifikuje - hned poté, co ji Hofmann zneužije, ji zneužijí i tvůrci, kteří ji nechají vyběhnout z ložnice nesmyslně nahou, jen aby divákům ukázala ňadra. Nemluvě o postavě, která si, když přizná, že ji Hofmann kdysi k něčemu podobnému přinutil také, vyslouží několik sexistických poznámek a pak se o tom už nemluví... A rasismus? Ten je představen střelbou na nafukovací migranty, nad čímž se žádná postava filmu nezastaví.

Názor informuji.cz: 40%

Kdy a kde dávají film: Teroristka

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Podobné filmy

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!