Autorské sklo v rozmanitých podobách vystaví Uměleckoprůmyslové museum do konce roku
3.4.2019, Kristýna Čtvrtlíková
Klíčová díla tuzemských sklářských výtvarníků vytvořená od roku 1946 do současnosti budou od 4. dubna k vidění v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Expozice, která bude přístupná do konce letošního roku, představí domácí odnož tzv. autorského skla.
Expozice v Uměleckoprůmyslovém museu prezentuje část muzejní sbírky tzv. autorského skla z období od druhé poloviny 20. do začátku 21. století. Návštěvníci se mohou dozvědět, čím a v jaké době tyto exkluzivní práce iniciovaly vývoj autorského skla ve světě. Všechny vystavované práce vznikly sice často už před několika dekádami, přesto jsou stále nadčasové, esteticky současné a objevné v použité technologii i provedení.
Přes 120 vystavených děl a objektů si návštěvníci prohlédnou v expozici připomínající pomyslné kubistické město, které se skládá z osmi pyramid. Za architekturou výstavy stojí Jiří Novotný, který se nechal inspirovat tvarem křišťálu a také atmosférou uliček městské aglomerace.
Spatří tvorbu proslulých českých sklářských výtvarníků, mezi nimiž nechybí René Roubíček, duo Stanislav Libenský – Jaroslava Brychtová, Václav Cigler, Vratislav Šotola, Jaroslav Róna nebo Jana Voldřichová.
Tzv. autorské sklo, které se označuje také jako studiové, individuální, tvorba solitérů nebo umění ve skle, není určené pro masovou výrobu a pohybuje se na hranici mezi užitou tvorbou a volným uměním. V někdejším Československu se tato tvorba rozvíjela kvůli nemožnosti vysoce vzdělaných sklářských výtvarníků využít jejich dovednosti ve spolupráci s výrobou – do ní se dostával jen zlomek vynikajících návrhů. Jejich tvorba byla více představena jen na zahraničních výstavách, mimo jiné na EXPO 1958 v Bruselu.
Sbírku autorského skla, kterou uchovává Uměleckoprůmyslové museum v Praze, založil jeho tehdejší ředitel v době, kdy začalo vznikat. Dnes unikátní sbírka čítá kolem 6 a půl tisíce sklářských děl, ať už ve formě objektů, skulptur, plastik, vitrají, instalací nebo prací do architektur. Autorské sklo má podobu i site-specific instalací – některé významné, třeba z výstavy EXPO v japonské Ósace či ve španělské Seville, návštěvníci už nyní spatří v grafické mozaice v oknech výstavního sálu. V průběhu výstavy budou později doplněny další.
Komentovaných prohlídek výstavy s její kurátorkou Sylvou Petrovou se zájemci mohou zúčastnit v úterý 9. dubna a následně 4. června.
Václav Cigler: Prostorová studie, 1981. Foto archiv UPM