V pražském DOXu se otevřela výstava přední světové architektky Evy Jiřičné

V pražském DOXu se otevřela výstava přední světové architektky Evy Jiřičné90%

Rozsáhlou expozici mapující průřez tvorbou jedné z předních osobností světové architektury Evy Jiřičné otevřelo při příležitosti jejího životního jubilea Centrum současného umění DOX ve spolupráci se studiem AI DESIGN. Výstavu s prostým a všeříkajícím názvem Jiřičná můžete zhlédnout až do 12. 8. 2019.

Formou multimediální instalace zde nahlédnete do architektonické a designové tvorby architektky Evy Jiřičné i do její životní filozofie. Už na první pohled vás zaujme neuvěřitelně lehce působící autentické historické schodiště ze skla a oceli, které díky slavné architektce a jejím spolupracovníkům přežilo demolici původního objektu ve kterém se nacházelo, následně bylo dvacet let uskladněno v továrně TECHO v České republice a nyní bylo zrestaurováno speciálně pro účely výstavy v Centru DOX. “Je to úžasný luxus a přepych mít zde reálný objekt v reálném čase,” řekl s pýchou ředitel DOXu a kurátor výstavy v jedné osobě Leoš Válka.

Eva Jiřičná na vernisáži své výstavy. Foto: Tomáš Vojáček

K záchraně schodiště se váže i zajímavá historka. Vytvořeno bylo v roce 1994 pro interiér pařížské pobočky sítě obchodů Joan & David a po jejím uzavření na jaře roku 1998 mu hrozila zkáza. “Museli jsme schodiště buď zničit, nebo odvézt a měli jsme na to pouhých 24 hodin. Navíc byla neděle, během níž se v místě nesmělo pracovat. Proto jsem několik hodin seděla s policajtem v blízké hospodě a vysvětlovala mu historii schodiště, zatímco ho moji kolegové rozebírali,” vzpomíná Eva Jiřičná.

Zásluhy svých spolupracovníků neopomene neuvěřitelně skromná a lidská architektka zdůrazňovat i při každé další příležitosti. A to i přesto, že je jednou z nemnoha žen, které uspěly v této donedávna ryze mužské profesi. “Já se až stydím, že je to tady všechno podepsané Jiřičná. Vše co tady na výstavě vidíte, to nejsem já, ale to jsou všichni ti lidé, kteří na tom se mnou spolupracovali včetně studentů, od kterých jsem se učila stejně, jako jsem se snažila učit já je. A navíc – architekti jsou úplně k ničemu, pokud není nikdo, kdo jejich nápady umí dát dohromady. Ty ruce, které to nakonec vyrobí, jsou ty nejdůležitější, protože uzavírají celý cyklus. Celý tento sál není dost velký na to, abych mohla poděkovat všem, kterým bych poděkovat chtěla.”

Ještě jako studentka jsem přišla za profesorem Fragnerem a řekla jsem mu, že detail dveří není architektura. Do příště jsem dostala úkol najít tři věci, které podle mě architektura nejsou. A dá se říci, že je hledám dodnes.

Prostřednictvím četných videí, fotografií, originální projektové dokumentace a v prvním patře i architektonických modelů zrealizovaných staveb se seznámíte se 120 projekty z časového období od 60. let až do současnosti. Ty byly vybrány z téměř 700 návrhů a úspěšných realizací slavné architektky, zahrnujících celou šíři její tvorby od nábytku a svítidel přes interiéry obchodů, autobusové nádraží, mosty a hotely až ke koncertnímu sálu či univerzitnímu a kongresovému centru. Ujít si rozhodně nenechte video s prezentací vybraných projektů ústy samotné Evy Jiřičné a na celou výstavu si vyhraďte dostatek času – budete ho potřebovat.

Výstava Jiřičná. Foto: Andrea Morkusová

V horní části výstavy na vás, kromě již zmíněných modelů vybraných staveb, čekají i panely s návrhy pro projektové soutěže. “Nahoře jsou obrazy všech mých bláznivých návrhů, které jsem tvořila krátce po svém příchodu do Anglie, kdy všichni mladí architekti tvořili návrhy jak bude v budoucnu vypadat svět. Ty jsou tu pro zábavu,” vysvětluje s humorem sobě vlastním Jiřičná.

Patro poskytuje i jinou perspektivu pohledu na skleněné schodiště v přízemí a dobrý výhled na největší obrazovku výstavy promítající inspirační zdroje. Nachází se tu rovněž sál s “kinem”, v němž jsou promítány čtyři dokumenty o slavné architekce a její práci.

Pokud je to pro vás důležité, najdete řešení. Pokud ne, najdete výmluvu. Zig Ziglar

Jednotlivé realizace by si určitě zasloužily podrobnější popis, než tento článek umožňuje. Za všechny zmiňme například budovy Univerzity Tomáše Bati a Kongresového centra v architektčině rodném Zlíně či spolupráci s prezidentem Václavem Havlem, pro něhož Jiřičná vytvořila například Oranžérii v Královské zahradě Pražského hradu a přestavbu interiérů kostela sv. Anny, dnes známého pod názvem Pražská křižovatka. “Václav Havel mi jednou pošeptal: hledám nějaký malý kostelíček, kde bych mohl pořádat své konference, až už nebudu prezidentem. A asi za 14 dní poté mi volal, že s pomocí svých přátel objevil tehdy velmi zdevastovaný kostel sv. Anny, jehož krov mne okamžitě tak uchvátil, že jsem tu krásu chtěla zprostředkovat všem lidem.”

Výstava Jiřičná. Foto: Tomáš Vojáček

Proslavila ji však i její ladná, lehká a sofistikovaná schodiště, v nichž jako první uplatnila sklo jako konstrukční element a zároveň je povýšila na sochařská díla. Známé jsou i její realizace interiérů módních obchodů a butiků v Londýně, New Yorku, Paříži, Los Angeles, San Francisku a dalších světových metropolích. S architektem Janem Kaplickým spolupracovala na návrzích butiků a obchodů v slavném obchodním domě Harrods.

Kromě autorky výjimečných staveb je však Eva Jiřičná i neobyčejně oblíbenou a vřelou ženou, která na vernisáži sklidila nejen dlouhý neutuchající potlesk, ale i nekončící zástupy gratulantů, které s radostí přijímala téměř tři hodiny. “Tolik lidí na zahájení si tu nepamatuju,” potvrdil zřejmou oblíbenost architektky Leoš Válka. 

Z výstavy Jiřičná. Foto: Andrea Morkusová

Názor informuji.cz: 90%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

DOX Centrum současného umění nabízí i další akce

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!