Život, vášeň a jídlo v bývalém Sovětském svazu. Kniha Kukuřice, komunismus a kaviár vychází nyní v češtině

Život, vášeň a jídlo v bývalém Sovětském svazu. Kniha Kukuřice, komunismus a kaviár vychází nyní v češtině90%

Anya von Bremzen napsala nevšední knihu, která mapuje celé 20. a začátek 21. století v bývalém Sovětském svazu. Nejde ovšem o suchý výklad dějin, pojítkem celého díla je Anyina vášeň a láska: jídlo a její vlastní rodina.

Autorka se narodila v Moskvě v roce 1963 a spolu se svou matkou emigrovala v sedmdesátých letech do Spojených států. Přestože směřovala svůj život ke hře na klavír, bolest v ruce, která se jí po čase při hraní objevila, jí nakonec přinutila zaměřit se na jinou oblast. Její životní náplní se tak stalo vaření a psaní o jídle. Dnes už má za sebou mnoho článků pro časopisy i noviny a několik uznávaných kuchařských knih.

Anya von Bremzen. Foto John von Pamer

Dnes ochutnává nejlahodnější pokrmy, přestože vyrůstala v zemi, kde v průběhu století zemřeli milony lidí hladem. To pochopitelně vyvolává v Anye von Bremzen složité pocity, které na veřejnosti nikdy příliš neventilovala, a které se staly, podle jejích vlastních slov, jakýmsi jejím vnitřním stínem. Poprat se s nimi rozhodla pomocí psaní o své domovině, a tak vznikla kniha Kukuřice, komunismus a kaviár (orig. Mastering the Art of Soviet Cooking, vyd. 2013).

Ukázka z knihy, kapitola o sedmdesátých letech. Foto archiv autorky

V té po jednotlivých desetiletích projdeme historií jídla v bývalém Sovětském svazu, nahlédneme do kuchyní obyčejných lidí i pohlavárů režimu, a dozvíme se spoustu fascinujících, smutných, děsivých i legračních podrobností o době minulé i současné, a o životě v rozlehlém Svazu jako takovém. Kniha je plná historek o autorčiných příbuzných, ať už z jejích vlastních vzpomínek nebo ze vzpomínek příbuzných, zejména maminky a babiček (které občas nešetří básnickou licencí). V závěru díla pak samozřejmě připojuje i deset receptů, abychom mohli každé desetiletí okusit sami.

Přebal knihy. Foto archiv autorky